Världens språk
Kursplan, Grundnivå, 5LN133
- Kod
- 5LN133
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 2 december 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen kan ges som en fristående kurs, som delkurs inom Lingvistik A och inom termin 1 på Språkvetarprogrammet. Den kan dessutom tas som valbar kurs inom Språkteknologiprogrammet och Masterprogrammet i språkteknologi.
Behörighetskrav
Lingvistik I, 7,5 hp, eller motsvarande eller Bantuspråkens struktur, med inriktning på östafrikanska bantuspråk, 7,5 hp
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- förklara termen språktypologi,
- redogöra för skillnaderna mellan, och ändamålen med följande tre sätt att lingvistiskt klassificera språk: genetisk klassificering, typologisk klassificering och areal klassificering,
- beskriva och problematisera begreppen språklig ekvivalent och språklig universalie,
- förstå glossning och kunna tyda glossade språkexempel samt förstå vanliga förkortningar,
- översiktligt redogöra för ”språkens demografi” i världen samt skillnaden mellan språkmångfald (”många språk”) och språkfamiljsmångfald (”många språkfamiljer”),
- redogöra för olika typer av språktypologiska klassifikationssystem, inklusive morfologisk typologi ordföljdstypologi,
- beskriva begreppet sprachbund och redogöra för några välkända exempel på sprachbund (Balkan, Sydasien),
- redogöra för beteckningarna markerad och omarkerad samt olika markeringsstrategier i världens språk,
- redogöra för skillnaden mellan nominativa-ackusativa, ergativa-absolutiva och kluvna (”split ergativity”) kasusmarkeringssystem.
Innehåll
Kursen ska ge en introduktion till vad som förenar och skiljer världens språk. Kursens fokus ligger på gemensamma och särskiljande drag i världens språk då det gäller ordförråd, grammatik och ljudstruktur. Frågor rörande språk och kultur, flerspråkighet och språkplanering tas också upp, belysta genom beskrivning och analys av konkreta språksituationer i olika delar av världen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kunskapskontroll sker genom muntligt och/eller skriftligt redovisade uppgifter och/eller tentamen. Läraren kan som del av examinationen kräva obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid undervisningsmoment. Kurskraven meddelas skriftligen av kursansvarig vid kursens start.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005