Bedömning och utvärdering, grundlärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE157
- Kod
- 4PE157
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet. Den ges inom inriktningen mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3 och inom inriktningen mot arbete i årskurs 4-6.
Behörighetskrav
150 hp från termin 1-5 samt 15 hp från termin 6 på grundlärarprogrammet.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa begrepp, teorier och forskningsresultat rörande kunskapsbedömning vid analys av olika aspekter av lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper
- redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
- redogöra föra och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
- planera och tillämpa olika former av bedömning
- analysera och värdera betydelsen av utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
- analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i styrningen av skolan.
Innehåll
Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Särskild uppmärksamhet ägnas frågan om bedömning i relation till unga elevers utveckling och lärande mot bakgrund av gällande politiska riktlinjer (angående t.ex. utvecklingssamtal, omdömen, individuella utvecklingsplaner, nationella prov och betyg).
Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller, deras didaktiska, vetenskapliga och historiska grund. Inom kursen behandlas formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, skolutvärdering (t. ex. nationella provsystem, systematiskt kvalitetsarbete och skolinspektion), bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, samt kvantitativ och kvalitativ information kring skolor och skolresultat.
Lärarens uppdrag som bedömare och deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan skolans interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Alla seminarier är obligatoriska.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.