Bedömning och utvärdering, grundlärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE157
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk
- Jönsson, Anders m.fl., Bedömning i NO: grundskolans tidiga år, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2013 (Välj en av de två böckerna av Jönsson och medförfattare.)
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010
- Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998 (URL: http:/
/ www.jstor.org.ezproxy.its.uu.se/ stable/ pdfplus/ 20439383.pdf) - Forskning och skola i samverkan - Kartläggning av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet, Vetenskapsrådet, 2015Obligatorisk (Lindberg, V., &
Hirsh, Å. (2015). Formativ bedömning på 2000-talet: En översikt av svensk och internationell forskning. s. 105–109 Lundahl, C., Klapp, A., Mickwitz, L., & Hultén, M. (2015). Betygens geografi - forskning om betyg och summativa bedömningar i Sverige och internationellt. s. 109–114 https:/ / publikationer.vr.se/ produkt/ forskning-och-skola-i-samverkan/ ) - Gustafsson, Jan-Eric; Cliffordson, Christina; Erickson, Gudrun, Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan: problem och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2014Obligatorisk (Läs s. 11–44, 99–108. http:/
/ www.sns.se/ sites/ default/ files/ likvardig_kunskapsbedomning_web.pdf) - Information till rektorer och lärare om kartläggningsmaterialet och bedömning av nyanlända elevers kunskaper, Skolverket, 2016, https://bp.skolverket.se/web/handledning/startObligatorisk
- Internationella studier under 40 år: svenska resultat och erfarenheter, Stockholm, Skolverket, [2004]
- Jönsson, Anders; Odenstad, Christina, Bedömning i SO: för grundskolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014 (Välj en av de två böckerna av Jönsson med medförfattare.)
- Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007 (Valda delar (ca 50 s) URL: http:/
/ www.skolverket.se/ publikationer?id=1847) - Klapp, Alli, Bedömning, betyg och lärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Kvistad, A. H., & Smemo, J., Den gode skriveoppgaven?: En studie av fellestrekk ved vellykkede skriveoppgaver fra Normprosjektet., Ingår i: Å invitere elever til skriving: ulike perspektiver på skriveoppgaver, Bergen, Fagbokforl., 2015, s. 221–242Obligatorisk
- Sandell Ring, A., Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper. Om kartläggning som ett didaktiskt redskap i nyanlända elevers utbildning, Göteborgs universitet, 2015, https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40821Obligatorisk (s 1–15, 29–30, 41–86)
- Sjöqvist, Lena, I den tiden var träd kol mycket: när språk och tanke inte håller jämna steg; om att bedöma en andraspråkstext, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007Obligatorisk (URL: http:/
/ www.andrasprak.su.se/ polopoly_fs/ 1.84018.1333709994!/ menu/ standard/ file/ 2006_4_Sjoqvist.pdf) - Tholander, M., & Norrby, F., Elevledda utvecklingssamtal i praktiken, Ingår i: Locus: tidskrift, vol. 21, nr. 3-4, 2008, s. 65–82Obligatorisk
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Malmö, Gleerups, cop. 2015 (kap. 3 och 6.)
- Wedman, I., Från skallmätning till VG: Om skolans betyg, Ingår i: Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003Obligatorisk
Aktuella vetenskapliga artiklar och andra texter enligt lärarens anvisningar (ca 250 s). Dessa texter och referenslitteratur anges i anslutning till kursen. Häri ingår aktuella styrdokument, samt offentligt stödmaterial och råd kring bedömning, betyg och nationella prov riktade till lärare och elever i grundskolans årskurser Fk-6
* Obligatorisk