Bedömning och utvärdering, grundlärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE157
- Kod
- 4PE157
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
120 hp inom grundlärarprogrammet.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och tillämpa begrepp, teorier och forskningsresultat rörande kunskapsbedömning vid analys av olika aspekter av lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper
- redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
- redogöra föra och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
- planera och tillämpa olika former av bedömning
- analysera och värdera betydelsen av utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
- analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i styrningen av skolan.
Innehåll
Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Särskild uppmärksamhet ägnas frågan om bedömning i relation till unga elevers utveckling och lärande mot bakgrund av gällande politiska riktlinjer (angående t.ex. utvecklingssamtal, omdömen, individuella utvecklingsplaner, nationella prov och betyg).
Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller, deras didaktiska, vetenskapliga och historiska grund. Inom kursen behandlas formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, skolutvärdering (t. ex. nationella provsystem, systematiskt kvalitetsarbete och skolinspektion), bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, samt kvantitativ och kvalitativ information kring skolor och skolresultat.
Lärarens uppdrag som bedömare och deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan skolans interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Alla seminarier är obligatoriska.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.