Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE162
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE162
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 maj 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
22,5 hp på Speciallärarprogrammet.
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om bedömning av elevers språk- läs och skrivutveckling. Kursen syftar även till att ge kunskaper om svårigheter i språk- skriv- och läsutveckling. Kursen bygger vidare på Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, 7,5 hp, samt ger en grund för Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter, 15 hp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa olika modeller för dokumentation, analys och bedömning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- analysera och kritiskt granska olika modeller för dokumentation, analys och bedömning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling utifrån deras teoretiska ansatser, samt diskutera deras användbarhet och begränsningar
- redogöra för och identifiera svårigheter i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- kritiskt granska olika definitioner av och perspektiv på barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter.
Innehåll
- Olika bedömningsmaterial för språk- skriv- och läsutveckling.
- Nationella och internationella test av språk- skriv- och läsutveckling.
- Styrdokumentens innehåll avseende språk-, skriv- och läsutveckling i förskola och skola.
- Svårigheter i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
- Samband mellan språk-, skriv- och lässvårigheter och andraspråk/flerspråkighet.
- Funktionsnedsättningar som påverkar språk-, skriv och läsutveckling.
- Olika perspektiv på språk-, skriv- och lässvårigheter.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Aktivt deltagande vid seminarier. Muntliga och skriftliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017