Språkteknologi
Kursplan, Avancerad nivå, 5LN710
- Kod
- 5LN710
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Språkteknologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i språkteknologi och som fristående kurs.
Behörighetskrav
Kandidatexamen samt (1) 60 hp språkteknologi/datorlingvistik, eller (2) 60 hp datavetenskap, eller (3) 60 hp i något språkvetenskapligt ämne, 15 hp programmering och 7,5 hp logik/diskret matematik. Kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- redogöra för vilka produkter, tjänster och tekniker som är typiska för området språkteknologi, översiktligt redogöra för tekniken bakom några viktiga system, samt redogöra för dessa systems prestanda och kommersiella betydelse;
- redogöra för centrala metodologiska överväganden bakom insamling, urval och användning av språkliga data inom språkteknologin;
- tillämpa och redogöra för grundläggande sannolikhetslära och principer för statistisk inferens på sådana data, samt tillämpa principer för maximiskattning (expectation-maximisation) på modeller med dolda variabler;
- redogöra för och tillämpa statistiska språkmodeller och olika metoder för regularisering;
- implementera enkla statistiska modeller för klassificering och uppmärkning av symbolsekvenser, särskilt i system för morfologisk analys och taggning av naturligt språk, samt utvärdera sådana system;
- redogöra för och implementera algoritmer för syntaktisk parsning och disambiguering, samt anpassa och utvärdera sådana system för utvalda språk;
- redogöra för och implementera språkteknologiska metoder som fångar och/eller klassificerar innehållet i texter på naturligt språk, samt redogöra för hur sådana system kan utvärderas;
- presentera resultatet av dessa typer av språkteknologiska arbetsuppgifter på ett professionellt adekvat sätt både muntligen och skriftligen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av lektioner och laborationer under handledning.
Examination
Kunskapskontroll sker genom muntligt och/eller skriftligt redovisade laborativa uppgifter och/eller skriftliga prov. Läraren kan som del av examinationen kräva obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid undervisningsmoment. Formerna för examination meddelas skriftligen av kursansvarig vid kursens start.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.