Digitalisering i språkundervisningen: Teori och praktik
Kursplan, Grundnivå, 9LF054
- Kod
- 9LF054
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 januari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten utvecklar kunskaper om digitaliseringens betydelse för språklärandet. Studenten ska vidare utveckla sin egen digitala kompetens och öka sin förmåga att använda och integrera informations- och kommunikationsteknologi i språkundervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om betydelsen av den digitala utvecklingen för lärandeprocesser i skolan och för språkundervisningen
- relatera möjligheter och problem med informationsteknologiska verktyg till språkdidaktiska perspektiv
- använda digitala verktyg för muntlig och skriftlig presentation i undervisningssyfte
- integrera digitala verktyg i språkundervisningen
- reflektera över och diskutera frågor som rör etik och regelverk för användning av sociala medier och digitala verktyg i skolan.
Innehåll
- Teoribildning om digitalisering och dess betydelse för samhällsutveckling och utbildning
- Nya ämnesdidaktiska perspektiv som rör nätbaserat lärande och digital teknik i undervisningen
- En orientering i sociala medier, personliga lärmiljöer, digitala verktyg och mobilt lärande, vilken relateras till språkundervisningens mål, innehåll och form
- Muntlig och skriftlig presentation med digitalt stöd
- Frågor som rör etik och regelverk för användning av sociala medier och digitala verktyg i skolan
- Planering, genomförande och utvärdering av undervisning där digitalisering ingår som metod
- Feedback och bedömning med hjälp av digitala verktyg.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Det är obligatorisk närvaro vid seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt exv genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga examinationsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter 9LF032 Fokus på IKT i språkundervisningen och kan inte tas med i examen tillsammans med den.