Forskningspraktik
Kursplan, Avancerad nivå, 1MB803
- Kod
- 1MB803
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Bioinformatik A1F, Molekylär bioteknik A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Kandidatexamen och 1MB800 Molekylär bioteknik- startkurs eller 1MB700 Bioinformatik- startkurs.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Noggrant och systematiskt planera, genomföra och dokumentera experimentellt arbete i ett forsknings- eller utvecklingsprojekt
- Självständigt söka, värdera och sammanställa relevant teoretisk information som krävs i praktikarbetet
- På engelska korrekt sammanfatta och formulera egna slutsatser av det genomförda projektet i en skriftlig rapport
- Hantera text och presentera data (tabeller och figurer) samt referenser enligt givna instruktioner
- Reflektera över det egna lärandet och behovet av ytterligare kunskapsinhämtning
Innehåll
Studenten väljer i samråd med kursens koordinator en handledare och en plats för sin praktik. Handledaren informerar studenten om forsknings- och utvecklingsprojektens mål och metoder vid institutionen/myndigheten/företaget. Studenten får möjligheter att under handledning praktiskt få delta i arbetet vid arbetsplatsen.
Studenten deltar i interna föreläsnings- och seminarieserier och möten där ämnen relevanta för praktiken diskuteras. Studenten ansvarar själv för att den teoretiska bakgrunden till praktiken erhålls. Lämplig litteratur för teoriuppgiften väljs av handledare i samråd med studenten.
Undervisning
Individuell handledning på praktikplatsen och av koordinator på kursansvarig institution.
Examination
Det praktiska arbetet redovisas muntligt vid platsen där arbetet utförts. Det praktiska arbetet skall även redovisas i skriftlig form enligt anvisningar. För godkänt betyg på kursen fodras godkänd examination på teoriuppgiften och skriftlig sammanställning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.