Fördjupningsprojekt i farmakokinetik

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FB209

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FB209
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Farmaceutisk vetenskap A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 25 april 2019
Ansvarig institution
Institutionen för farmaci

Allmänt

Fördjupningsprojektet kan utföras inom eller utom universitetet eller som ett samarbetsprojket. Ämnet skall fastställas av examinator vid farmaceutiska fakulteten efter samråd med student och handledare. Före kursstart skall val av handledare och arbetets uppläggning godkännas av farmaceutiska fakulteten. Studenten ska vara registrerad vid farmaceutiska fakulteten.

Utöver den skriftliga och muntliga redovisningen av fördjupningsprojektet vid institutionen ska projektet också presenteras med en poster eller ett föredrag i det fakultetsgemensamma symposium som anordnas i slutet av terminen.

Ersätter och motsvarar 3FB004 eller 3FB640, Fördjupningsprojekt i Farmakokinetik D.

Behörighetskrav

För studerande på Apotekarprogrammet gäller att minst 180 hp inom programmet, inklusive särskilt angivna programkurser inom farmaci inklusive Farmakokinetik 7,5 hp, Farmakologi 16,5 hp samt Fysiologi 12 hp, skall vara godkända vid kursstart, samt följt alla tidigare kurser inom programmet.

För fristående kurs krävs 180 hp, varav minst 90 hp inklusive minst 15 hp på C-nivå, inom farmaci, skall vara godkända vid kursstart. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Farmakokinetik 7,5 hp, Farmakologi 7,5 hp samt Fysiologi 6 hp. Kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Studenten ska visa kunskap om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom projektets ämnesområde samt kunskap om vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär.

Studenten ska visa god kunskap om metoder inom projektets ämnesområde.

Studenten ska efter diskussion med handledaren kunna formulera en frågeställning samt självständigt, och under givna tidsramar, kunna planera och genomföra sitt projekt.

Studenten ska kunna söka, kritiskt värdera och analysera information samt integrera och sammanställa denna på vetenskaplig nivå.

Studenten ska kunna redovisa sitt arbete såväl muntligt som skriftligt, på god svenska eller engelska.

Studenten ska kunna diskutera resultat och slutsatser, även i relation till forskning inom det farmaceutiska området.

Studenten ska visa förmåga att identifiera behovet av ytterligare forskning inom ämnesområdet.

Innehåll

Kursen omfattas av ett självständigt arbete som bygger på vetenskaplig grund och som genomförs under ledning av handledare i nära anslutning till pågående forsknings- eller utvecklingsprojekt. I anslutning till arbetet fördjupar sig studenten i vetenskapsteori och forskningsmetodik.

Under fördjupningsprojektet får studenten tillfälle att tillämpa kunskaper som har förvärvats under tidigare studier. Arbetet skall belysa de samband som råder mellan grundutbildning, forskning, och utvecklingsarbete och knyta an till den kommande yrkesverksamheten och metoder som används inom området.

Undervisning

Undervisning förmedlas i form av individuell handledning, litteraturstudier och seminarier.

Obligatoriska moment: skriftlig redovisning av fördjupningsprojektet, muntlig presentation av arbetet genom deltagande i ett av institutionen allmänt utlyst seminarium samt deltagande med poster eller föredrag i det symposium som anordnas i slutet av terminen.

Examination

Fördjupningsprojektet redovisas såväl muntligt som skriftligt. Den skriftliga rapporten ska ha formen av en vetenskaplig uppsats, inklusive en populärvetenskaplig sammanfattning.

För godkänt betyg krävs godkänd muntlig redovisning inklusive opponering (1,5 hp), medverkan i studentsymposium (1,5 hp), godkänd skriftlig rapport samt deltagande i övriga obligatoriska moment.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin