Forskningsdesign och metod inom folkhälsoområdet
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV386
- Kod
- 3FV386
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 17 december 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Examen om 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Självständigt planera för samt motivera och värdera val av kvantitativa och kvalitativa forskningsdesigner, datainsamlingsmetoder och dataanalyser
2. Tolka och kritiskt granska vetenskapliga resultat samt planera för implementering i relevant verksamhet
3. Tillämpa vetenskapsteoretiska och vetenskapsmetodologiska begrepp
Färdigheter och förmåga
4. Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar och att planera för att med adekvata metoder besvara dessa frågeställningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. Visa förmåga att förklara forskningsetiska ställningstaganden
6. Visa förmåga att identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap inom området
Innehåll
Innehållet är sorterat under kursens moduler. Innehållet är endast beskrivet under en modul, men kan i kursen förekomma under flera.
Kvantitativa metoder och forskningsetik (8,5hp)
- statistik (deskriptiv statistik samt bivariata och multivariata analysmetoder)
- kvantitativa datainsamlingsmetoder (observationsstudier, experimentella studier, registerstudier, enkäter, psykometriska begrepp)
- designa och planera kvantitativa studier
- kritisk granskning av kvantitativa originalartiklar och systematiska litteraturstudier
- forskningsetik
Kvalitativa metoder och vetenskapsteori (5hp)
- vetenskapsteoretiska begrepp
- designa och planera kvalitativa studier
- kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervjustudier och fältstudier)
- kvalitativa dataanalysmetoder
- kritisk granskning av kvalitativa originalartiklar och systematiska litteraturstudier
Implementeringsteorier och -strategier (1,5hp)
- Med utgångspunkt från implementeringssteori planera implementering av forskningsresultat i relevant verksamhet
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops
Examination
Examinationer utgörs av individuella skriftliga fördjupningsuppgifter, skriftliga gruppuppgifter, examinerande seminarium samt individuella skriftliga tentamina. För tentamen gäller utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. Frånvaro från obligatoriska moment ersätts i första hand med deltagande i seminarium vid annat tillfälle, i andra hand med skriftlig ersättningsuppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.