Forskningsdesign och metod inom folkhälsoområdet

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV386

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FV386
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Folkhälsovetenskap A1N
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 17 december 2020
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Examen om 180 hp

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Självständigt planera för samt motivera och värdera val av kvantitativa och kvalitativa forskningsdesigner, datainsamlingsmetoder och dataanalyser

2. Tolka och kritiskt granska vetenskapliga resultat samt planera för implementering i relevant verksamhet

3. Tillämpa vetenskapsteoretiska och vetenskapsmetodologiska begrepp

Färdigheter och förmåga

4. Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar och att planera för att med adekvata metoder besvara dessa frågeställningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

5. Visa förmåga att förklara forskningsetiska ställningstaganden

6. Visa förmåga att identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap inom området

Innehåll

Innehållet är sorterat under kursens moduler. Innehållet är endast beskrivet under en modul, men kan i kursen förekomma under flera.

Kvantitativa metoder och forskningsetik (8,5hp)

  • statistik (deskriptiv statistik samt bivariata och multivariata analysmetoder)
  • kvantitativa datainsamlingsmetoder (observationsstudier, experimentella studier, registerstudier, enkäter, psykometriska begrepp)
  • designa och planera kvantitativa studier
  • kritisk granskning av kvantitativa originalartiklar och systematiska litteraturstudier
  • forskningsetik

Kvalitativa metoder och vetenskapsteori (5hp)

  • vetenskapsteoretiska begrepp
  • designa och planera kvalitativa studier
  • kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervjustudier och fältstudier)
  • kvalitativa dataanalysmetoder
  • kritisk granskning av kvalitativa originalartiklar och systematiska litteraturstudier

Implementeringsteorier och -strategier (1,5hp)

  • Med utgångspunkt från implementeringssteori planera implementering av forskningsresultat i relevant verksamhet

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops

Examination

Examinationer utgörs av individuella skriftliga fördjupningsuppgifter, skriftliga gruppuppgifter, examinerande seminarium samt individuella skriftliga tentamina. För tentamen gäller utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. Frånvaro från obligatoriska moment ersätts i första hand med deltagande i seminarium vid annat tillfälle, i andra hand med skriftlig ersättningsuppgift.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin