Programmering med C/C++ 1 - introduktion
Kursplan, Grundnivå, 5SD802
- Kod
- 5SD802
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 februari 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3c eller Matematik D (områdesbehörighet A8/8)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda programmeringsmetodologier för att designa och implementera program,
- förklara grundläggande koncept som klasser, inkapsling, konstruktorer, metoder och andra relaterade objektorienterade koncept,
- förstå dynamisk och statisk minneshantering,
- testa och felsöka, samt
- förklara kompilering och körning av program.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till programmering med C och C++, genom datatyper, algoritmer, objektorienterad analys och design. Kursen behandlar också olika programmeringstekniker som design, implementation, testning, felsökning och dokumentation.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom löpande inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
OBS. Endast avslutad kurs kan ingå i examen.