Kinesisk litteraturhistoria
Kursplan, Grundnivå, 5KN305
- Kod
- 5KN305
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kinesiska G1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna
kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i den kinesiska litteraturhistorien från perioden före Qindynastin fram till modern tid
- karakterisera de viktigare litterära genrerna i äldre och modern tid
- redogöra för och diskutera några centrala litterära verk och författare i deras litteraturhistoriska och sociokulturella sammanhang.
färdighet och förmåga
- planera och genomföra mindre uppgifter och redovisa dessa såväl muntligt som skriftligt
- skriva sammanhängande akademisk text med korrekt användning av källor och adekvat referenssystem
- skriftligt redogöra för, analysera och diskutera ett kinesiskt litterärt verk: dess litterära form, tema och tolkningsmöjligheter, författarens liv och författarskap, samt verkets litteraturhistoriska och sociokulturella sammanhang.
värderingsförmåga och förhållningssätt
- redogöra för och kritiskt reflektera över synen på litteratur och litteraturens roll i samhället och kulturen i Kina i äldre och modern tid och dess konsekvenser för litteraturhistorieskrivningen och kanonbildningen.
Innehåll
Denna kurs infattar en översiktlig genomgång av den kinesiska litteraturens utveckling från äldsta tid och framåt, inklusive vad som kännetecknar de konventionella genrerna i kinesisk litteratur och hur synen på dessa förändrats. Studenterna läser och diskuterar ett urval av prosa och poesi, i översättning till svenska och engelska, av de mest inflytelserika författarna genom tiderna. Kursen ger också en introduktion till kinesisk litteraturhistorieskrivning, litteraturteori och litteraturbegreppet i äldre och modern tid. Synen på litteraturen och dess roll i samhället i Kina genom tiderna introduceras och diskuteras.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och examinerande moment. I kursen ingår även grupparbeten/individuella arbeten med muntliga och skriftliga redovisningar. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen och det krävs närvaro och aktivt deltagande vid kursens undervisningstillfällen.
Examination
Kursen har två examinerande moment:
1. muntliga och skriftliga redovisningar inom ramen för undervisningen (betygsskala G/U)
2. avslutande PM (betygsskala G/U)
För betyget G krävs G på samtliga moment.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Denna kurs kan tillgodoräknas som delkurs 1 inom kursen 5KN301 Kinesiska C och får inte tas med i examen tillsammans med denna.
Kursen motsvarar kursen 5KN304 Kinesisk litteraturhistoria och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.