Utvecklings- och utvärderingsarbete, ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE235

Kod
4PE235
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N, Pedagogik A1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 19 maj 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.

Behörighetskrav

120 hp inklusive 90 hp ämnesstudier i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.

Mål

Kursens syfte är att studenten ska utveckla den kunskap som krävs för att självständigt kunna arbeta med utvecklingsarbete i skolan i syfte att stärka undervisning och stimulera varje elevs lärande och utveckling. Studenten ska även utveckla ett analytiskt förhållningssätt till olika former och metoder för dokumentation, utvärdering och utvecklingsarbete i skolan.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och analysera systematiskt utvärderings-, uppföljnings- och utvecklingsarbete i skolverksamhet, särskilt rörande undervisning
  • redogöra för olika perspektiv på begreppet kvalitet och kritiskt granska olika modeller för kvalitetsarbete
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring utvecklingsarbete i skolan rörande mångfald, identitet och sexualitet
  • tillämpa modeller för utvärderings- och utvecklingsarbete utifrån konkreta situationer
  • visa kommunikativ förmåga i för professionen relevanta sammanhang.

Innehåll

  • Olika modeller för skolutvärdering samt uppföljnings- och utvecklingsarbete.
  • Kvalitetsarbete, inklusive mål- och resultatstyrning.
  • Omdömens och utvecklingssamtals roll i uppföljnings- och utvecklingsarbete.
  • Lokalt utvecklingsarbete rörande undervisning, inklusive tillgänglighet, sociala relationer och värdegrundsarbete.
  • Formellt skrivande och professionell kommunikation, inklusive samtalsmetodik.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin