Beräkningsvetenskap för dataanalys
Kursplan, Grundnivå, 1TD352
- Kod
- 1TD352
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G2F, Teknik G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 7 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
60 hp inklusive programmeringskurs i Python (exempelvis Programmeringsteknik I) och Algebra och geometri/Linjär algebra I. En av kurserna Introduktion till beräkningsvetenskap och Beräkningsvetenskap I ska vara genomgången. Genomgången kurs Sannolikhet och statistik. Linjär algebra II/Linjär algebra för dataanalys ska vara genomgången eller läsas parallellt.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och utföra uppgifter som kräver kännedom om de nyckelbegrepp som ingår i kursen;
- beskriva, använda och implementera de algoritmer som ingår i kursen;
- analysera olika algoritmers beräknings- och minneskomplexitet;
- lösa tekniska och naturvetenskapliga problem givet matematisk modell, genom att strukturera problemet, välja lämplig numerisk metod, samt generera lösning med hjälp av programvara och egen kod;·
- presentera, förklara, sammanfatta, värdera och diskutera lösningsmetoder och resultat i en mindre rapport.
Innehåll
Stokastiska modeller, Monte-Carlo metoder, Inverse Transform Sampling (ITS), stokastisk simulering, Gillespies algoritm. Minsta kvadratapproximation med tillämpning på linjära system och regressionsmodeller. QR-faktorisering och ortogonalisering. Metoder för egenvärden och egenvektorer (potensmetoden och QR-metoden). Singulärvärdesuppdelning (SVD) och tillämpningar. Viktiga nyckelbegrepp som ingår i kursen är bl.a. stokastisk/deterministisk modell och metod, , matrisfaktorisering, singulärvärden och singulärvektorer.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, räkneövningar.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp). Räkneövningar. Inlämningsuppgifter som redovisas in en mindre rapport (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.