Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE162

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE162
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 23 mars 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.

Behörighetskrav

22,5 hp på Speciallärarprogrammet.

Mål

Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling. Kursen syftar även till att ge kunskaper om svårigheter i språk-, skriv- och läsutveckling. Kursen bygger vidare på Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, 7,5 hp, samt ger en grund för Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter, 15 hp.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och tillämpa olika modeller för dokumentation, analys och bedömning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
  • analysera och kritiskt granska olika modeller för dokumentation, analys och bedömning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling utifrån deras teoretiska ansatser, samt diskutera deras användbarhet och begränsningar
  • redogöra för och identifiera svårigheter i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
  • kritiskt granska olika definitioner av och perspektiv på barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter.

Innehåll

  • Olika bedömningsmaterial för språk-, skriv- och läsutveckling.
  • Nationella och internationella test av språk-, skriv- och läsutveckling.
  • Styrdokumentens innehåll avseende språk-, skriv- och läsutveckling i förskola och skola.
  • Svårigheter i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
  • Samband mellan språk-, skriv- och lässvårigheter och andraspråk/flerspråkighet.
  • Funktionsnedsättningar som påverkar språk-, skriv- och läsutveckling.
  • Olika perspektiv på språk-, skriv- och lässvårigheter.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin