Ämnesdidaktik i filosofi, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE272
- Kod
- 4PE272
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 31 augusti 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Behörighetskrav
15 hp i praktisk filosofi eller estetik, varav 7,5 hp från kursen Kritiskt tänkande
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig och tillämpa ämnesdidaktisk kunskap samt ha utveckla förmåga till medvetna didaktiska val.
Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt reflektera över filosofididaktiska forskningsresultat
- beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- kritiska reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom filosofi med hänsyn till elevers lärande
- planera undervisningsmoment i ämnet utifrån relevanta styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
- visa kunskaper och färdigheter i filosofididaktik inklusive metodik i olika undervisningssituationer
- visa god skriftlig och muntlig förmåga till stöd för undervisningen i filosofi
- visa kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till användningen av digitala verktyg i undervisningen
- självständigt och tillsammans med andra utvärdera och utveckla undervisning i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet
- redogöra för och hantera frågor om bedömning och betygssättning i ämnet.
Innehåll
- Aktuell ämnesdidaktisk forskning
- Filosofiämnets styrdokument
- Jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i undervisningen
- Ämnesdidaktiska teorier om undervisning och lärande
- Metodik
- Planering, genomförande och utvärdering av undervisning i ämnet
- Kommunikativa förmågor
- Bedömning och betygssättning
- Digitala hjälpmedel i filosofiundervisning
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självständiga uppgifter. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.