Prov och bedömning i svenska och svenska som andraspråk
Kursplan, Grundnivå, 5SV213
- Kod
- 5SV213
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska G2F, Svenska som andraspråk G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 december 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Allmänt
Kursen kan fungera som fortbildningskurs för verksamma lärare i svenska eller svenska som andraspråk på högstadiet eller i gymnasiet, men också som frivilligt tillval för studenter på ämneslärarprogrammet.
Behörighetskrav
Ämneslärarexamen i svenska eller svenska som andraspråk eller grundskollärarexamen.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera nationella prov och andra kunskapsmätningar utifrån en samhällskontext
- redogöra för betydelsen av centrala begrepp inom prov- och bedömningsforskning
- diskutera innehåll och utformning i de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk med utgångspunkt i olika metoder för provkonstruktion och uppföljning av proven
- utifrån vetenskapliga begrepp diskutera kvalitet i prov och bedömning, avseende centralt utformade prov såväl som prov från klassrumsbedömning.
Innehåll
Kursen är en fördjupningskurs i prov- och bedömningsfrågor relaterade till ämnena svenska och svenska som andraspråk på högstadiet och gymnasiet. Kursen är utformad med särskilt fokus på provkonstruktion och bedömning utifrån nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, men även så kallad klassrumsbedömning i undervisningen utanför provsystemet behandlas. Bedömning av muntlig förmåga, läsförmåga och skrivförmåga blir viktiga områden i kursen, liksom bedömningsteori om validitet och reliabilitet, rättvisa och hållbarhet. Teori kopplas till praktik genom analyser av autentiska prov från något av svenskämnena. Medarbetare i den grupp som tar fram nationella prov i svenska och svenska som andraspråk undervisar i kursen, och kursdeltagarna får praktiskt pröva på bedömningsmetoder som används vid utvecklingen av nationella prov.
Undervisning
Undervisningen innehåller föreläsningar, grupparbeten och individuella fördjupningsuppgifter.
Examination
Examinationen är löpande och sker muntligt och skriftligt, genom aktivt deltagande i grupparbeten och fullgjorda individuella fördjupningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare