Prov och bedömning i svenska och svenska som andraspråk
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV213
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
Flera av följande titlar kommer att läsas i urval. Ett antal titlar kommer dessutom att läsas av en del av studenterna, medan övriga läser andra titlar.
- Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998Obligatorisk
- Blomqvist, P., Är vi överens om det?: Samspel och samstämmighet i svensklärares bedömningssamtal om gymnasieelevers skrivande, Ingår i: Nordic Journal of Literacy Research, vol. 4, nr. 1, 2018Obligatorisk
- Blömecke, S.; Olsen, R. V., På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 12, nr. 4, 2018Obligatorisk
- Borgström, E., Tro och tvivel: nationella prov ur ett elevperspektiv, Ingår i: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, s. 136–186Obligatorisk
- Edander, L.; Palmér, A., Slimmade skrivinstruktioner i gymnasieskolans nationella prov, Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]Obligatorisk
- Ericson, G.; Palmér, A.; Pettersson, A., Hållbar utformning och användning av nationella prov, Ingår i: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, s. 201–226Obligatorisk
- Forsskåhl, M., Finlandssvenska studentexamensprovet i modersmålet: dess ekologi i tid och rum, Ingår i: Modersmålsprovet i brännpunkten: studentexamensprovet i modersmålet svenska på 2000-talet, Helsinki, Svenska litteratursällskapet i Finland, 2020, s. 11–28, Länk till artikelnObligatorisk
- Gustafsson, J-E.; Erickson, G., Nationella prov i Sverige: tradition, utmaning, förändring, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 12, nr. 4, 2018Obligatorisk
- Hirsch, Å; Lundahl, C., Prolog, Ingår i: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, s. 12–24Obligatorisk
- Jönsson, A., Analytisk och holistisk bedömning, Ingår i: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, s. 188–200Obligatorisk
- Kane, M.; Crooks, T.; Cohen, A., Validating Measures of Performance, Ingår i: Educational measurement: issues and practice, vol. 18, nr. 2, 1999, s. 5–17Obligatorisk
- Larsson, Maria, Resultatet av ett prov: svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]Obligatorisk
- Mark, Malin; Palmér, Anne, En utvecklande tolkningsgemenskap?: matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning, Uppsala, Uppsala universitet, 2017Obligatorisk
- Palmér, A., Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter: framtida verktyg för rättvis bedömning?, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 12, nr. 4, 2018Obligatorisk
- Provpoängens tillförlitlighet: om nationella prov, 2015-07-06T15:23:56+02:00Obligatorisk (s.6–20)
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
- Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie, God leseopplæring med nasjonale prøver: om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster, Oslo, Universitetsforlaget, 2018Obligatorisk
- Rydell, Maria, Construction of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education, Stockholm, Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]Obligatorisk
- Sahlée, A., Hur löser de uppgiften?: En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk, Ingår i: Språk & stil: Tidskrift för svensk språkforskning, Uppsala, Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2016, vol. 26, s. 195–230Obligatorisk
- Shohamy, E., Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies, Ingår i: The modern language journal, vol. 95, 2011Obligatorisk
- Skar, G. B. U.; Aasen, A. J., Å måle skrivning som grundleggende ferdighet, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 12, nr. 4, 2018Obligatorisk
- Skolverkets systemramverk för nationella prov, Skolverket, 2018-01-17T10:44:48+01:00Obligatorisk (Läses enligt anvisningar)
- Solheim, O.; Skaftun, A., The problem of semantic openness and constructed response, Ingår i: Assessment in education: principles, policy & practice, vol. 16, 2009, s. 149–164Obligatorisk
- Stemler, S., A Comparison of Consensus, Consistency, and Measurement Approaches to Estimating Interrater Reliability, Ingår i: Practical assessment, research & evaluation: PARE., vol. 9, nr. 4, 2004Obligatorisk
- Tengberg, M., National reading tests in Denmark, Norway, and Sweden: A comparison of construct definitions, cognitive targets, and response formats, Ingår i: Language testing, Oxford, Oxford University Press, 2015, vol. 34, nr. 1, s. 83–100Obligatorisk
* Obligatorisk