Flerspråkighet - individ, skola och samhälle
Kursplan, Grundnivå, 5NS233
- Kod
- 5NS233
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska som andraspråk G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 februari 2025
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- använda och förklara för kursen relevanta sociolingvistiska begrepp
- beskriva och analysera flerspråkiga talares språkliga resurser och praktiker
- diskutera hur språklig variation påverkas av faktorer såsom ålder, kön, etnicitet, plats och social bakgrund
- resonera om och förklara sambanden mellan språk, makt och identitet samt mellan språkpolitik, språkideologier och attityder
- redogöra för den historiska framväxten och utvecklingen av utbildning riktad till minoriteter och personer med migrationsbakgrund i Sverige
- visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik som rör flerspråkighet.
Innehåll
Kursen behandlar sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet, vilket inbegriper grundläggande kunskaper om flerspråkighet och flerspråkighetens betydelse utifrån individ, skola och samhälle.
Under kursen exemplifieras, analyseras och diskuteras språkliga resurser och praktiker samt språklig variation och förändring, särskilt migrationsrelaterad språklig variation. Dessutom granskas relationer mellan språk, makt och identitet.
Därutöver behandlas centrala aspekter av språkpolitik, såsom nationella minoritetsspråk, och sambandet mellan språkpolitik, språkideologier och attityder. Till det läggs en historisk analys av framväxten och utvecklingen av utbildning riktad till minoriteter och personer med migrationsbakgrund i Sverige.
Under kursen får studenterna tillfälle att utveckla och visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik som rör aspekter av individuell och samhällelig flerspråkighet, språklig variation och förändring och språkpolitik.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska muntliga och skriftliga uppgifter förekommer samt även fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.