Didaktikens traditioner
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE065
Det finns en senare version av litteraturlistan.
4PE065 Didaktikens traditioner, 7,5 hp. Fastställd 2013-03-12
Huvudgruppen saknar information.
Huvudgrupp 2
- Dewey, John, Demokrati och utbildning, Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk (Ca 150 sidor)
- Didaktik: teori, reflektion och praktik., Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (ca 100 s.)
- Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11Obligatorisk (s. 1–11. 10 s.)
- Englund, Tomas, New Trends in Swedish Educational Research., Scandinavian Journal of Educational research 50 (4), 2006Obligatorisk (s. 383–396, 13 s.)
- Forsberg, Eva, Curriculum theory revisited: curriculum as content, pedagogy and evaluation, Saarbrücken, LAP, Lambert Academic publ., cop. 2011Obligatorisk (ca 50 s.)
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (308 s. ca 100 s.)
- Gundem, Bjørg Brandtzæg, Europeisk didaktikk: tenkning og viten, Oslo, Universitetsforl., cop. 2011Obligatorisk (112 s.)
- Hopmann, Stefan, Restrained Teaching: the common core of Didaktik, European Educational research Journal, 6(2), 2007Obligatorisk (s. 109–124. 116 s.)
- Hudson, Brian, Comparing Different Traditions of Teaching and Learning: what can we learn about teaching and learning?, European Educational research Journal, 6(2), 2007Obligatorisk (s. 135–146. 12 s.)
- Kroksmark, Tomas, Didaktiska strövtåg: didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik, 2. uppl., Göteborg, Daidalos, 1994Obligatorisk (358 s.)
- Vygotskij, Lev Semenovic, Thought and language, [Rev. ed.], Cambridge, Mass., MIT Press, cop. 1986Obligatorisk ((1934) ca 150 s.)
Tillkommer:
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar, ca 200 s.
Totalt ca 1200 s.
Huvudgrupp 3
Referenslitteratur:
- Englund, Tomas, På väg mot en pedagogisk dynamisk analys av innehållet, Forskning om utbildning, 1990 (17(1), s. 19–35. 16 s.)
- Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007 (SOU 2007:28; bilaga 6)
* Obligatorisk