Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE161
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- de Oliveira, Luciana C; Lan, Shu-Wen, Writing science in an upper elementary classroom: A genre-based approach to teaching English language learners, Journal of Second Language Writing, 25, 2014Obligatorisk (s 23–39 (16s))
- Filipi, Anna, The Development of Recipient Design in Bilingual Child-Parent Interaction, Research on Language and Social Interaction, 48:1, 2015Obligatorisk (S. 100–119 (19 s))
- Garme, Birgitta, Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (65 s)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk (Kap 5–6 (ca 80 s))
- Graham, Susan A; San Juan, Valerie; Khu, Melanie, Words are not enough: how preschoolers' integration of perspective and emotion informs their referential understanding, Journal of Child Language, 44, 2017Obligatorisk (s 500–526 (26 s))
- Håkansson, Gisela, Språkinlärning hos barn, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (135 s)
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (90s)
- Lindberg, Inger, Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning, 2., [rev. och omarb.] uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2005Obligatorisk (233 s)
- McKeown, M.G; Beck, I.L, Effects of vocabulary instruction measures of language processing: comparing two approaches, Early Childhood Research Quarterly, 29:4, 2014Obligatorisk (S.520–530. (10 s))
- Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp, 2. uppl., Malmö, Gleerup, 2012Obligatorisk (150 s)
- Riad, Tomas, Artikulatorisk fonetik, Stockholms universitet, 2002Obligatorisk (https:/
/ www.su.se/ polopoly_fs/ 1.29950.1320939955!/ ArtikulatoriskFonetik.pdf (31 s)) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (s. 29–88. (60 s))
- Taube, Karin, Barns tidiga läsning, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2007Obligatorisk (s. 31–45. (14 s))
- Wengelin, Åsa; Randahl, Ann-Christine, Elever skriver, Skolverket, 2015Obligatorisk ((12s) Tillgänglig via webben: sök titeln på Skolverkets lärportal)
Totalt 948 s.
* Obligatorisk