Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE161

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE161
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 18 april 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Speciallärarprogrammet

Behörighetskrav

22,5 hp på Speciallärarprogrammet

Mål

Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper om barns- och ungas språk-, skriv- och läsutveckling ur ett specialpedagogiskt såväl som språkvetenskapligt, didaktiskt, och flerspråkigt perspektiv. Kursen ger en grund för Bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling, 7,5 hp.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • använda lingvistiska begrepp för att identifiera och beskriva barns och elevers typiska utveckling av språk och begrepp på ett första- eller andraspråk
  • redogöra för olika skriv- och läsprocesser samt analysera och problematisera barns och elevers skriv- och läsutveckling i olika åldrar
  • diskutera och problematisera muntlighetens och samtalets betydelse för språk-, skriv- och läsutveckling
  • redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör barns- och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.

Innehåll

  • Lingvistiska begrepp från fonetik till pragmatik.
  • Specifika drag i barns- och elevers typiska första- och andraspråksutveckling.
  • Läs- och skrivprocesser.
  • Läs- och skrivutveckling i olika åldrar.
  • Muntlighetens och samtalets betydelse för språkutveckling.
  • Teorier om och metoder för språk-, skriv- och läsutveckling.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin