Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE161

Huvudgrupp 1

  • Andersson Varga, Pernilla, Elever skriver, Skolverket, 2018Obligatorisk (Tillgänglig via webben: sök titeln på Skolverkets lärportal)
  • Håkansson, Gisela, Språkinlärning hos barn, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk
  • Molloy, Gunilla; Westlund, Barbro, Varför ska vi ha textsamtal?, Skolverket, 2018Obligatorisk (Tillgänglig via webben: sök titeln på Skolverkets lärportal)
  • Norén (red.), Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Stockholm: LegiLexi, 2022, Finns tillgänglig som pdfObligatorisk (s. 12–172, s. 203–217)
  • Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (s. 29–88)
  • Lindgren, Eva m.fl., Skrivdidaktik i grundskolan, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2022]Obligatorisk

Dessutom tillkommer ca 100 sidor enligt lärares anvisningar.

Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin