Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE165
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Synnove Matre & Atle Skaftung, Skriv! Les! Nr 1 - Artikler fra den forsta nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Trondheim: Akademika forlag, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s.) Finns som pdf.)
- af Trampe, Peter, Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter, Svenska Dyslexiföreningen, 2013, Tillgänglig via webben på följande länkObligatorisk (http:/
/ www.dyslexiforeningen.se/ s/ Utredningsmodellen-20141.pdf (12 s.)) - Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram., Skolverket, 2014, Fulltext (51 s.)
- Branting, Ylva, Skoldatatek: verksamheter till stöd för lärande - så kan det fungera, Malmö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, cop. 2015 (24 s.)
- Carlberg Eriksson, Eva, Språkstörning - en pedagogisk utmaning: ett stödmaterial för dig som möter tonårselever, [2 rev.uppl.], Härnösand, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2016Obligatorisk (104 s.)
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (Kap 3–9, s. 44–287 (243 s.))
- Dyslexi: en jakt på den heliga graalen, Ingår i: Att ha eller sakna verktyg: om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013 (s. 87–112 (25 s.) Se bibliotekets söktjänst)
- Hedman, Christina m.fl., Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Obligatorisk (Hela boken UTOM kap. 2, 4 (224 s.))
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk (Kap. 7 (26 s.))
- It i lärandet., Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015, https://webbutiken.spsm.se/it-i-larandet-for-att-na-malen/ (36 s.)
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk (7–8. (67 s.))
- Liberg, Caroline, Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena, Skolverket: Lärportalen, 2016, Sök titeln på följande webbsidaObligatorisk (Tillgänglig via webben (11 s.))
- Reichenberg, Monika, "Questioning the Author"- modell för textsamtal (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 7.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben, sök titeltn på följande länkObligatorisk (https:/
/ lasochskrivportalen.skolverket.se (20 s.)) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (s. 91–191. (100 s.))
- Swärd, Ann-Katrin, Skrivande och skrivutvecklande arbetssätt. (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 6.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben: Sök titeln på följande länkObligatorisk (https:/
/ lasochskrivportalen.skolverket.se. (20 s.)) - Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 5 och 10. (92 s.))
Dessutom tillkommer ca 350 sidor enligt lärares anvisningar.
Totalt 1494 s.
* Obligatorisk