Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE165
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE165
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 december 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
37,5 hp inom Speciallärarprogrammet, inklusive Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, 7,5 hp, och Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling, 7,5 hp.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupad kompetens att förebygga, utreda och åtgärda elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter. Kursen bygger vidare på Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling, 7,5 hp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för fördjupade kunskaper om specifika språk, skriv- och lässvårigheter, och deras konsekvenser för lärande och kunskapsutveckling.
- Visa kännedom om, kritiskt granska och använda olika modeller för utredning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling.
- Tillämpa och utvärdera arbetsmetoder och didaktiska val för språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning som förebygger språk- skriv- och lässvårigheter för en- och flerspråkiga elever.
- Planera språk- läs- och skrivutvecklande undervisning och anpassning av lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd.
- Kritiskt diskutera och värdera olika former av tekniskt stöd för anpassning av lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd.
- Analysera, förklara och kritiskt granska relationen mellan förebyggande, utredande och åtgärdande insatser utifrån elevers behov av stöd i språk-, skriv- och läsutvecklingen.
Innehåll
- Specifika språk- skriv- och lässvårigheter i samband med exempelvis språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och Autismspektrumtillstånd (AST).
- Utredning av språk-, skriv- och lässvårigheter.
- Redskap för diagnostisering-, observation- och kartläggning av språk-, skriv- och lässvårigheter/utveckling.
- Undervisning som förebygger språk-, skriv- och lässvårigheter.
- Språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning för elever i behov av särskilt stöd.
- Språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning för flerspråkiga elever.
- Planering, genomförande, analys och utvärdering av språk-, skriv- och läsundervisning i olika ämnen.
- Tekniska hjälpmedel som stöd för språk-, skriv- och läsaktiviteter.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Skriftlig och muntlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017