Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE165
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Synnove Matre & Atle Skaftung, Skriv! Les! Nr 1 - Artikler fra den forsta nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Trondheim: Akademika forlag, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s.) Finns som pdf.)
- af Trampe, Peter, Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter, Svenska dyslexiföreningen, 2017, Tillgänglig på webben via följande länkObligatorisk (12 s.)
- Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram., Skolverket, 2014, Fulltext (51 s.)
- Bruce, Barbro, Att vara speciallärare: med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (s. 159–173)
- Branting, Ylva, Skoldatatek: verksamheter till stöd för lärande - så kan det fungera, Malmö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, cop. 2015 (24 s.)
- Carlberg Eriksson, Eva, Språkstörning - en pedagogisk utmaning: ett stödmaterial för dig som möter tonårselever, [2 rev.uppl.], Härnösand, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2016Obligatorisk (104 s.)
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (Kap 3–9, s. 44–287 (243 s.))
- Dyslexi: en jakt på den heliga graalen, Ingår i: Att ha eller sakna verktyg: om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013 (s. 87–112 (25 s.) Se bibliotekets söktjänst)
- Hedman, Christina m.fl., Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Obligatorisk (Hela boken UTOM kap. 2, 4 (224 s.))
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk (Kap. 7 (26 s.))
- It i lärandet., Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015, https://webbutiken.spsm.se/it-i-larandet-for-att-na-malen/ (36 s.)
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (Valda delar.)
- Liberg, Caroline, Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena, Skolverket: Lärportalen, 2016, Sök titeln på följande webbsidaObligatorisk (Tillgänglig via webben (11 s.))
- Reichenberg, Monika, "Questioning the Author"- modell för textsamtal (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 7.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben, sök titeltn på följande länkObligatorisk (https:/
/ lasochskrivportalen.skolverket.se (20 s.)) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (s. 91–191. (100 s.))
- Swärd, Ann-Katrin, Skrivande och skrivutvecklande arbetssätt. (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 6.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben: Sök titeln på följande länkObligatorisk (https:/
/ lasochskrivportalen.skolverket.se. (20 s.)) - Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 5 och 10. (92 s.))
Dessutom tillkommer ca 350 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk