Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE165
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Synnove Matre & Atle Skaftung, Skriv! Les! Nr 1 - Artikler fra den forsta nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Trondheim: Akademika forlag, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s.) (Finns som pdf.))
- Bruce, Barbro, Att vara speciallärare: med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (Valda delar.)
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (Valda delar.)
- Ekelund, Tove, Om dyslexi: läs-, skriv- och språksvårigheter, 2 uppl., Studentlitteratur AB, 2023Obligatorisk
- Hedman, Christina m.fl., Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Obligatorisk (Valda delar.)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, Femte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Valda delar.)
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (Valda delar.)
- Liberg, Caroline, Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena, Skolverket: Lärportalen, 2016, Sök titeln på följande webbsidaObligatorisk (Texten är sökbar i Skolverkets Lärportal: https:/
/ larportalen.skolverket.se/ (11 s.)) - Börtzell-Szuch, Diana von; Vuorenpää, Sari, Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (Valda delar.)
- Reichenberg, Monica, Questioning the Author - modell för textsamtal. (Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning: Del 7.), Skolverket, 2016Obligatorisk (Texten är sökbar i Skolverkets Lärportal: https:/
/ larportalen.skolverket.se/ (20 s.)) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (Valda delar.)
- Runström Nilsson, Petra, Elevhälsa: främja, förebygga, åtgärda, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2023]Obligatorisk
- Runström Nilsson, Petra, Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd, Fjärde upplagan, Malmö, Gleerup, [2019]Obligatorisk
- Swärd, Ann-Katrin, Skrivande och skrivutvecklande arbetssätt. (Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning: Del 6.), Skolverket, 2016Obligatorisk (Texten är sökbar i Skolverkets Lärportal: https:/
/ larportalen.skolverket.se/ (20 s.))
Dessutom tillkommer ca 350 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk