Andraspråksinlärning
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5LN235
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Puig-Mayenco, Eloi, González Alonso, Jorge & Rothman, Jason. 2020. "A systematic review of transfer studies in third language acquisition". Second Language Research 36(1): 31-64.
Brysbaert, Marc, Stevens, Michaël, Mandera, Paweł & Keuleers, Emmanuel. 2016. "How many words do we know? Practical estimates of vocabulary size dependent on word definition, the degree of language input and the participant's age." Frontiers in Psychology 7: Art. 1116.
- Abrahamsson, Niclas, Andraspråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (kap 3 + 4)
- Archibald, John, Second language phonology, Philadelphia, Benjamins, cop. 1998 (Kap. 11 i: William E. Ritchie &
Tej K. Bhatia (eds.), The New Handbook of Second Language Acquisition. Emerald, s. 237–258.) - Bohnacker, Ute, Nonnative acquisition of Verb Second: On the empirical underpinnings of universal L2 claims, Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, 2005 (I: Marcel den Dikken &
Christina Tortora (eds.), The function of function words and functional categories. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins, s. 41–77.) - Bongaerts, Theo; Mennen, Susan; Van der Slik, Frans, Authenticity of pronunciation in naturalistic second language acquisition: The case of very advanced late learners of Dutch as a second language, Ingår i: Studia linguistica: revue de linguistique générale et comparée, vol. 54, 2000, s. 298–308
- Hammarberg, Björn, Teoretiska ramar för andraspråksforskning, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013
- Herschensohn, Julia Rogers; Young-Scholten, Martha, The Cambridge handbook of second language acquisition, Cambridge, Cambridge University Press, 2013 (Se särskilt: Milton, James; Donzelli, Giovanna The lexicon 2013 och andra utvalda kapitel)
- Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina, How languages are learned, 4. ed., Oxford, Oxford univ. press, 2013
Bohnacker, Ute & Rosén, Christina, 2009. Fundamentet i svenska och tyska - syntax och informationsstruktur: ett problemområde för språkinlärning och språkundervisning. Språk och stil NF 19, s. 142-171.
Annan litteratur kan tillkomma.
* Obligatorisk