Resa till och från Gotland

Till Gotland kommer du antingen med färja eller med flyg. Flygtiden är 35 - 50 minuter och med färjan tar resan cirka tre timmar beroende på rutt.

Studenter på strandpromenaden i Visby

Resa med färja

Färjorna med Destination Gotland trafikerar Visby–Nynäshamn och Visby–Oskarshamn med en eller flera turer per dag under vinterhalvåret.

Om du bokar biljett via telefon (0771-22 33 00) eller i någon av terminalerna (Nynäshamn, Oskarshamn, Visby, Västervik) tillkommer en avgift så det är bäst att boka biljetten via Destination Gotlands webbplats.

Information om Destination Gotlands biljettpriser och rabatter.

Resa med flyg

• BRA trafikerar Stockholm Bromma - Visby. BRA trafikerar även Göteborg/Malmö-Visby.
  • SAS trafikerar Stockholm Arlanda - Visby.

Både BRA och SAS har student- eller ungdomsrabatter.

Under högsäsong (sommartid) finns såväl fler rutter samt flygbolag. Se även Visby flygplats webbplats (för att se destinationer och flygbolag).

Billigare än studentrabatt på färjan

Du som folkbokför dig på Gotland får ännu bättre priser på färjorna. Mer om priser och rabatter på färjorna hittar du på Destination Gotlands webbplats.

Skatteverkets webbplats får du mer information om hur du gör en flyttanmälan och folkbokför dig på din nya studieort.

Resa på Gotland

Gotlands kollektivtrafik tar dig till så gott som hela ön, oavsett om det gäller korta turer i Visby eller längre utflykter. Det finns studentrabatt. Läs mer om kollektivtrafiken på Gotland.