Vår utbildningsfilosofi
Undervisning ska ha en gedigen grund i forskningsläget. Därför börjar god undervisning i lärarens egna kompetens och överblick. Frågor har en självklar plats, med examinationen som en del av själva lärandet.
Lärarens kompetens i centrum
Bra undervisning har sin grund i forskning och startar i lärarens egna kompetens och överblick. Därför forskar alla våra lektorer och nästan alla forskare och doktorander undervisar. God undervisning utgår också från relevanta och realistiska mål för utbildningen, omfattningen, studenterna förmåga, handledarnas kompetens och tidsåtgången.
Målet med etikundervisning
Vårt mål är att hjälpa studenter och kollegor att utveckla sin kompetens så att de kan identifiera de värden som står på spel när de ställs inför etiska dilemman i sin yrkesutövning och forskargärning. Etikundervisning handlar inte om att lära studenterna vad de ska tycka, utan om att ge dem färdigheter i kritiskt tänkande. Våra lärare strävar efter ett lärandeklimat där frågor har en självklar plats och där studenter kan stötta varandra. Det skapar ett gemensamt lärande.
Praktiska övningar i kritiskt tänkande ger studenterna utrymme att träna sig på att kritiskt analysera och utvärdera argument för och emot en viss ståndpunkt. Därför är vår undervisning i stor utsträckning interaktiv. Vi kombinerar teoretisk kunskap med praktik och utgår ofta från och problematiserar verkliga forskningsetiska eller medicinetiska fall och hjälper studenterna att resonera kring sina egna erfarenheter. Studenterna lär sig att kontinuerligt reflektera över sitt professionella och etiska ansvar. Undervisningen kombinerar teoretisk kunskap med diskussioner av verkliga fall och frågor/ämnen som är aktuella i, och relevanta för, samhället.
Examination som en del i lärandet
Kopplingen mellan kursmål, lärandeaktiviteter och examination ska vara tydlig. När det är möjligt är examinationen en del av själva lärandet. Redovisningar och opposition kan vara en direkt värdemätare på gruppens prestation. Samtidigt ökar examinationen studenternas förståelse av att det finns fler perspektiv och sätt att se och hantera olika fall eller problemet.
För doktorander
Vi har ansvar för obligatoriska moment i forskningsetik för doktorander inom medicin, farmaci, naturvetenskap och teknik, och erbjuder undervisning på andra fakulteter. Vi bidrar också till moment om populärvetenskapligt skrivande och forskningskommunikation för medicin och farmaci.
För anställda
Goda kunskaper om gällande forskningsetiska regelverk är centralt för den som vill bedriva forskning av hög kvalitet. Därför har vi utvecklat kurser och kursmoduler i forskningsetik för anställda vid Uppsala universitet.
Fristående kurser i etik
Centrum för forsknings- & bioetik och Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap erbjuder tre kurser på avancerad nivå. De handlar om neuroetik, etik och folkhälsa och att forska, skriva och kommunicera etiskt.
Etikundervisning på program
Etiska dilemman och värdekonflikter uppstår varje dag på alla arbetsplatser. Därför är etik en integrerad del i utbildningen på flera program på Uppsala universitet.