Publikationer
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Applications of transactional methodologies for analysis of teaching and learning processes
Ingår i Deweyan transactionalism in education, s. 87-98, Bloomsbury Academic, 2022
Transaktionella analyser av undervisning och lärande: SMED-studier 2006-2018
2019
Embodied experiences of ‘decision-making’ in face of uncertain and complex sustainability issues
Ingår i Sustainable development teaching, Taylor & Francis Group, 2019
The Responsible Business Person: Studies of business education for sustainability
2016
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
Mapping Education for Sustainability in the Nordic Countries
2021
2023
2023
Locating the Controversial in Environmental and Sustainability Education
2022
De svenska romernas historia i högstadieklassrummet - en designstudie
2022
Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
Ingår i Pedagogy in the Anthropocene, s. 107-128, Palgrave Macmillan, 2022
Vad möjliggör modellen?: Elevers förståelse av visuella modeller i samhällskunskap.
2021
Progression of critical thinking in social science education.
Ingår i Creativity, Literacy and Critical Thinking in Subject Education, 2021
2021
A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work.
Ingår i Phenomenography and variation theory - continuity and change!, 2021
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 13-35, Natur och kultur, 2021
Fenomenografi och variationsteori: att undersöka lärande och utveckla undervisning
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 296-321, Natur och kultur, 2021
Verksamhetsteori: bildning genom deltagande i praktiker
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 346-371, Natur och kultur, 2021
Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 449-491, Natur och kultur, 2021
Ämneslärarens didaktiska ledarskap
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 321-352, Natur och kultur, 2021
Politiskt medborgarskap i en digital tid
Ingår i Digital kompetens i samhällskunskap, s. 3-16, Skolverket; Stockholms universitet, 2021
Theories of justice in primary school: Developing students’ critical analyses in social studies
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019
What’s the value of water?: Developing the ability to analyse economic issues in social studies.
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019
2019
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, Natur och kultur, 2021
2021
Effects of a Science and Technology Teacher Support Programme on Scholastic Achievements in Grade 6
2021
Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning
2021
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 185-207, Natur och kultur, 2021
Immersion and ritual in Object-Oriented Didactics and Sensuous Learning
2021
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, Natur och kultur, 2021
The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School
Ingår i Queer Ecopedagogies, s. 183-218, Springer, 2021
Effekter av NTA på skolprestationer i årskurs 6
2020
Equity and Diversity in Reading Comprehension—: A Case Study of PISA 2000–2018
Ingår i Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education, s. 303-335, Springer Nature, 2020
Kritiskt tänkande och källkritik: undervisning i samhällskunskap
2020
Care ethics to develop computing and engineering education for sustainability
Ingår i 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2020
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020
Ingår i Human Rights Education Globally, s. 51-74, Springer Nature, 2020
2019
2018
Vad är vatten värt? En studie om ekonomiundervisning i grundskolans olika stadier
Ingår i Lärarnas forskningskonferens 30 oktober 2018, s. 41-41, 2018
Vad är det elever i olika åldrar kan när de kan analysera flyktingsituationen?
2018
Rikare resonemang om rättvisa: Att utforska en grundläggande förmåga i samhällskunskap
Ingår i Undervisningsutvecklande forskning, s. 97-107, Gleerups Utbildning AB, 2017
Ett ämnesdidaktiskt perspektiv
Ingår i Undersöka och utveckla undervisning, s. 110-110, Studentlitteratur AB, 2017
Ingår i Lärarnas forskningskonferens 31 oktober 2017, s. 24-25, 2017
Ingår i WALS 2016 Abstracts, s. 22-22, 2016
Ordförråd och begrepp inom ämnet samhällskunskap
2016
Ingår i Different horizons, 2016
2015
Ingår i NOFA5 Nordic Conference on Subject Education, s. 19-19, 2015
Rikare resonemang om rättvisa: Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken?
2014
Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet
Ingår i Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning, s. 113-131, Fagbokforlaget, 2014
2014
Nyhetsvärderaren Specialrapport: Ungdomar granskar politiska nyheter
2019
Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene
Palgrave Macmillan, 2019
Ingår i Dark Pedagogy, Palgrave Macmillan, 2019
Ingår i Dark Pedagogy, Palgrave Macmillan, 2019
Dark Pedagogy, Environmental Melancholia and an Eco-social Philosophy of Education
2019
2019
The Inherent Excess of Education
2019
Transgressive learning: Developing a pre-human notion of education
2019
2018
Det digitala läsandet: Begrepp, processer och resultat
2014
2010
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019
Ingår i 4ème Conférence de l'Association Internationale de Recherche en Didactique de l'Historie et des Sciences Sociale (AIRDHSS): Citoyenneté, identité et altérité . Université de Paris Diderot | Université Sorbonne Paris Cité (USPC), Paris France, 6 au 8 juin, 2018., 2018
The News Evaluator: Evidence-based innovations to promote digital civic literacy
Ingår i Youth and News in a Digital Media Environment, s. 19-28, Nordicom, 2018
Knowledge elicitation as abstraction of purposive behaviour
2019
PISA, reading literacy, and computer-based assessment
Ingår i Northern Lights on TIMSS and PISA 2018, s. 123-160, Nordiska ministerrådet, 2018
Mixed Digital Messages: The ability to determine news credibility among Swedish teenagers
Ingår i PROCEEDINGS OF THE15th INTERNATIONAL CONFERENCE ON COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA 2018), s. 375-378, 2018
Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning
Ingår i Medie-och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern, s. 63-67, 2018
Outlining an Education Without Nature and Object-Oriented Learning
Ingår i Research Handbook on Childhoodnature, s. 1-22, Springer, 2018
Nyhetsvärderaren: Forskarfredags massexperiment 2017: Slutrapport
2018
Ingår i Naturalistic Decision Making and Uncertainty, s. 87-93, 2017
Ingår i DHN 2017, 2017
Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching
Ingår i International perspectives on teaching rival histories, s. 207-228, Palgrave Macmillan, 2017
Context: The abstract term for the concrete
2016
UNESCO Teaches History: Implemeting International Understanding in Sweden
Ingår i A History of UNESCO, s. 201-230, Palgrave Macmillan, 2016
Ingår i The Processes of History Teaching, s. 90-104, Karlstad University Press, 2011
2011
Erfarna lärares historiedidaktiska insikter och undervisningsstrategier
2009
Ingår i Ämnesdidaktiska insikter och strategier, s. 119-156, Karlstad University Press, 2009
Se och lär av proffsen!: teori och metod för forskning i historieundervisningens praktik
Ingår i Rum för forskning - rymd för lärande, s. 64-84, Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet, 2007
Vis av erfarenhet: olika strategier för undervisning i historia
Ingår i Rikskonferensen i ämnesdidaktik i Kristianstad 2006, 2006
Authority and level of automation: Lessons to be learned in design of in-vehicle assistance systems
Ingår i Human-Computer Interaction, s. 413-424, 2014
Beyond Education and Society: On the Political Life of Education for Sustainable Development
2014
Can preschoolers profit from a teachable agent based play-and-learn game in mathematics?
Ingår i Artificial Intelligence in Education, s. 289-298, 2013