Thomas Nygren
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 073-646 86 49
- E-post:
- thomas.nygren@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, Docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Biografi
Jag är professor i didaktik med inriktning mot historia och samhällskunskap. Mitt breda forskningsintresse omfattar bland annat utbildning om och med AI i skolan, internationell förståelse, historiskt tänkande, digital kompetens, kritiskt tänkande och mänskliga rättigheter. Min tidigare forskning, genomförd även i Umeå och Stanford, har publicerats i böcker och tidskrifter om utbildningsvetenskap, historia och digital humaniora. Jag leder projekten Nyhetsvärderaren, GÄCKA och SEGA:D och var expert i EU-kommissionens arbetsgrupp för digital litteracitet mot desinformation. Mottagare av utmärkelsen Gyllene förstoringsglaset och Fria pedagogiska priset.
Publikationer
Senaste publikationer
- Bad News in the civics classroom (2024)
- Education as a countermeasure against disinformation (2024)
- The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop (2024)
- AI i skolan (2023)
- Civic Online Reasoning Among Adults (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Bad News in the civics classroom (2024)
- The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop (2024)
- Civic Online Reasoning Among Adults (2022)
- Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers (2022)
- Students Evaluating and Corroborating Digital News (2022)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Learning How to Separate Fake From Real News (2021)
- Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden (2021)
- Barn skriver historia: En studie av fjärdeklassares skrivande i historieämnet (2020)
- A global history in a global world? (2020)
- Global Citizenship Education for global citizenship? (2020)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Prebunking interventions based on “inoculation” theory can reduce susceptibility to misinformation across cultures. (2020)
- Considering the past and present of Romani in Sweden (2019)
- Diversity and credibility in young people’s news feeds (2019)
- Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility (2019)
- Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school (2019)
- Skolverket osynliggör minoriteter i historieundervisningen (2019)
- What Would Martin Luther King Jr. Say? (2018)
- Looking for peace in the Swedish National Curricula (2018)
- Change (2017)
- Unmasking fake news (2017)
- Thinking and caring about indigenous peoples’ human rights (2016)
- Students Writing History Using Traditional and Digital Archives (2014)
- The status quo of digital humanities in Sweden (2014)
- Digitala primärkällor i historieundervisningen (2014)
- Digitala material och verktyg (2013)
- Treading old paths in new ways (2013)
- The Contemporary Turn (2012)
- En splittrad historia (2012)
- International reformation of Swedish history education 1927–1961 (2011)
- UNESCO and Council of Europe Guidelines, and History Education in Sweden, c. 1960-2002 (2011)
Böcker
- AI i skolan (2023)
- Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap (2021)
- Fakta, fejk och fiktion (2019)
- History in the Service of Mankind (2011)
- Erfarna lärares historiedidaktiska insikter och undervisningsstrategier (2009)
Kapitel
- Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna (2021)
- Designforskning (2021)
- Insights from Students on Human Rights Education in India, South Africa, Sweden and the United States (2020)
- The News Evaluator (2018)
- Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching (2017)
- UNESCO Teaches History (2016)
- Veteran Teachers’ Strategies in History Teaching (2011)
- Historielärare (2009)
- Se och lär av proffsen! (2007)
Konferenser
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning (2018)
- Mixed Digital Messages (2018)
- Teaching and learning the mindset of the digital historian and more (2017)
- Vis av erfarenhet (2006)