Thomas Nygren
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 073-646 86 49
- E-post:
- thomas.nygren@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, Docent
Biografi
Jag är professor i didaktik med inriktning mot historia och samhällskunskap. Mitt breda forskningsintresse omfattar bland annat utbildning om och med AI i skolan, internationell förståelse, historiskt tänkande, digital kompetens, kritiskt tänkande och mänskliga rättigheter. Min tidigare forskning, genomförd även i Umeå och Stanford, har publicerats i böcker och tidskrifter om utbildningsvetenskap, historia och digital humaniora. Jag leder projekten Nyhetsvärderaren, GÄCKA och SEGA:D och var expert i EU-kommissionens arbetsgrupp för digital litteracitet mot desinformation. Mottagare av utmärkelsen Gyllene förstoringsglaset och Fria pedagogiska priset.

Publikationer
Senaste publikationer
Education as a countermeasure against disinformation
2024
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Education as a countermeasure against disinformation
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Education as a countermeasure against disinformation
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Ingår i SN Social Sciences, 2022
- DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i SN Social Sciences, 2022
- DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i Frontiers in Education, 2022
- DOI för Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
- Ladda ner fulltext (pdf) av Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
Students Evaluating and Corroborating Digital News
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 549-565, 2022
- DOI för Students Evaluating and Corroborating Digital News
- Ladda ner fulltext (pdf) av Students Evaluating and Corroborating Digital News
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
Ingår i Future Internet, 2021
- DOI för Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
Ingår i Information, 2021
- DOI för Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 63-97, 2020
- DOI för Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
A global history in a global world?: Human rights in history education in the Global North and South
Ingår i Historical Encounters, s. 24-49, 2020
Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter?
Ingår i Nordidactica, s. 153-178, 2020
Barn skriver historia: En studie av fjärdeklassares skrivande i historieämnet
Ingår i Nordidactica, s. 73-106, 2020
Ingår i The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review, 2020
Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
Ingår i Nordicom Review, s. 23-42, 2019
- DOI för Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
- Ladda ner fulltext (pdf) av Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 87-109, 2019
- DOI för Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
- Ladda ner fulltext (pdf) av Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
Ingår i Education Inquiry, s. 344-367, 2019
- DOI för Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests
- Ladda ner fulltext (pdf) av Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests
Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Ingår i Education Inquiry, s. 56-75, 2019
- DOI för Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Skolverket osynliggör minoriteter i historieundervisningen
Ingår i Skolvärlden, 2019
Looking for peace in the Swedish National Curricula
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 92-106, 2018
- DOI för Looking for peace in the Swedish National Curricula
- Ladda ner fulltext (pdf) av Looking for peace in the Swedish National Curricula
Ingår i Journal of Human Rights Practice, s. 287-306, 2018
Ingår i The Learning Teacher Magazine, s. 7-8, 2017
Ingår i Journal of Peace Education, s. 113-135, 2016
Ingår i Nordidactica, s. 208-245, 2014
- Ladda ner fulltext 1 (se/nordidactica/samtliga-nummer/nordidactica-20142) av Digitala primärkällor i historieundervisningen: en utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Digitala primärkällor i historieundervisningen: en utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati
The status quo of digital humanities in Sweden: past, present and future of digital history
Ingår i H-Soz-Kult, 2014
Students Writing History Using Traditional and Digital Archives
Ingår i Human IT, s. 78-116, 2014
Digitala material och verktyg: möjligheter och problem utifrån exemplet spatial history
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 474-482, 2013
Ingår i Education Sciences, s. 50-73, 2013
- DOI för Treading old paths in new ways: upper secondary students using a digital tool of the professional historian
- Ladda ner fulltext (pdf) av Treading old paths in new ways: upper secondary students using a digital tool of the professional historian
The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History
Ingår i Journal of Educational Media, Memory and Society, s. 40-60, 2012
- DOI för The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History
En splittrad historia: Sambandet mellan kursplaner i historia för gymnasieskola och högre utbildning
Ingår i Nordidactica, s. 1-30, 2012
UNESCO and Council of Europe Guidelines, and History Education in Sweden, c. 1960-2002
Ingår i Education Inquiry, s. 37-60, 2011
Ingår i Journal of world history, s. 329-354, 2011
- DOI för International reformation of Swedish history education 1927–1961: The complexity of implementing international understanding
- Ladda ner fulltext (pdf) av International reformation of Swedish history education 1927–1961: The complexity of implementing international understanding
Böcker
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, Natur och kultur, 2021
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, Natur och kultur, 2021
Ingår i Human Rights Education Globally, s. 51-74, Springer Nature, 2020
The News Evaluator: Evidence-based innovations to promote digital civic literacy
Ingår i Youth and News in a Digital Media Environment, s. 19-28, Nordicom, 2018
Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching
Ingår i International perspectives on teaching rival histories, s. 207-228, Palgrave Macmillan, 2017
UNESCO Teaches History: Implemeting International Understanding in Sweden
Ingår i A History of UNESCO, s. 201-230, Palgrave Macmillan, 2016
Ingår i The Processes of History Teaching, s. 90-104, Karlstad University Press, 2011
Ingår i Ämnesdidaktiska insikter och strategier, s. 119-156, Karlstad University Press, 2009
Se och lär av proffsen!: teori och metod för forskning i historieundervisningens praktik
Ingår i Rum för forskning - rymd för lärande, s. 64-84, Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet, 2007
Konferensbidrag
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020
Mixed Digital Messages: The ability to determine news credibility among Swedish teenagers
Ingår i PROCEEDINGS OF THE15th INTERNATIONAL CONFERENCE ON COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA 2018), s. 375-378, 2018
Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning
Ingår i Medie-och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern, s. 63-67, 2018
Ingår i DHN 2017, 2017
Vis av erfarenhet: olika strategier för undervisning i historia
Ingår i Rikskonferensen i ämnesdidaktik i Kristianstad 2006, 2006
Licentiatavhandlingar, monografi
Rapporter
Education as a countermeasure against disinformation
2024
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Education as a countermeasure against disinformation
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Education as a countermeasure against disinformation
Kritiskt tänkande och källkritik: undervisning i samhällskunskap
2020
Nyhetsvärderaren Specialrapport: Ungdomar granskar politiska nyheter
2019
Nyhetsvärderaren: Forskarfredags massexperiment 2017: Slutrapport
2018
Samlingsverk (redaktörskap)
Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap
Natur och kultur, 2021
Övriga
Change: Handbook for history learning and human rights education
Ingår i Intercultural Education, s. 610-611, 2017