Utveckla, implementera och beforska Lektionsverkstäder
Lektionsverkstad utvecklas, implementeras och beforskas främst inom lärarutbildningen och i fortbildningverksamhet
Beskrivning
TePlab utvecklar, implementerar och bedriver forskning om Lektionsverkstäder (LV). Metodiken i LV är designad för att överbrygga det välkända gapet mellan teori och praktik genom samskapande av lektionsplaner etc. Syftet är att höja utbildningens kvalitet och erkänner värdet av forskningsbaserad kunskap såväl som lärares professionella expertis. LV samlar lärare och forskare för att utforma lektioner tillsammans, där var och en bidrar med sina specifika kompetenser och erfarenheter.
Det finns ett antal forskningsansatser som kombinerar ett intresse för att utveckla kunskap om undervisning och lärande med syftet att utveckla undervisningspraktik. Exempel på sådan interventionsforskning är aktionsforskning, designbaserad forskning och Learning studies. De är viktiga men bygger på antagandet att vetenskaplig kunskap – om undervisning, lärande, designprinciper etc. – kontinuerligt och effektivt kan spridas nationellt till lärare och att dessa lärare omedelbart kan omsätta den i sin undervisningspraktik. LV bygger på idén att kompletterande aktiviteter behövs för att framgångsrikt överbrygga forskning och praktik på nationell nivå.
LV bygger på följande principer:
- Forskare och lärare samarbetar för att omsätta vetenskaplig kunskap (t.ex. från ämnesteoretisk och didaktisk forskning) till relevant och effektiv undervisning. För att framgångsrikt implementera forskningsresultat är lärarnas beprövade erfarenhet oumbärlig. Den gör det möjligt att förankra de vetenskapliga rönen i den praktiska verklighet inom vilken undervisningen bedrivs. LV kan alltså betraktas som en praktisk metod för samskapande med fokus på att överbrygga gapet mellan teori och praktik. LV har alltså likheter med Lesson Studies, men med den viktiga skillnaderna att didaktisk forskning alltid ingår i samskapande.
- Den samskapade produkterna i LV är sådana som direkt kan användas i undervisningen: lektionsplaner och tillhörande läromedel, undervisningsmetoder etc. Därför kan LV anses vara "resursneutrala": de kan äga rum inom den tid lärare redan avsatt för förberedelse av lektioner. LV är praktiskt organiserade så att både praktisk relevans och genomförbarhet i förhållande till lärares arbetssituation beaktas. LV består av en begränsad serie av (2-6) möten på cirka 2 timmar, åtföljda av inlämningsuppgifter, alla fokuserade på produktion av direkt tillämpliga lektioner och undervisningsmaterial. Detta bör säkerställa att den tid som läggs är värd besväret.
- LV utgår alltid från en verklig utmaning som lärare upplever i sin praktik. Detta stärker ytterligare den praktiska relevansen av LV och därmed den praktiska användbarheten av dess resultat. Dessutom kan sådana problem som lärare faktiskt upplever i sin dagliga praktik vara en kraftfull generator till professionellt lärande.
- LV är ”makerspaces” för samskapande av lektioner och läromedel där en form av kollektiv kvalitetsomsorg är inbyggd. LV är designade för att samarbetet skall bidra till hög kvalitet på produkten som skapas. För att göra lektionsplanerna etc. användbara för andra lärare åtföljs produkterna av didaktiska reflektioner. Fördelen med dessa produkter är också att de enkelt kan spridas via till exempel digitala plattformar.
- Utformningen av processer för samskapande i LDW-miljöer är baserad på vetenskapliga insikter och på samlad praktisk erfarenhet av arbete med att överbrygga teori och praktik. Metodiken som används bygger exempelvis med forskningsrön om avgörande faktorer för att möjliggöra lärares professionella utveckling, såsom kollegial interaktion och lärande bland lärare, partnerskap med externa resurspersoner, överbryggning av utbildningsteori och praktik i samarbetsmiljöer, praktisk användbarhet och fokus på praktik i klassen, aktivt lärande, ett sammanhangsspecifikt tillvägagångssätt, betydande varaktighet (med hänsyn till att tidsåtgång kan vara ett hinder) och kvaliteten på faciliteringen.
- LV är teorineutrala, dvs de kan bygga på forskning med olika teoretisk bakgrund. Det viktiga är att den forskningsbaserade kunskap som används kan bidra till relevant och effektiv undervisning för eleverna. För att möjliggöra detta närmar man sig de undervisningsutmaningar som utgör utgångspunkten för en lektionsverkstad med hjälp av didaktiska modeller. Modeller som används i didaktisk forskning omvandlas till yrkesdidaktiska modeller innan de används i samskapandet. Samarbetet mellan lärare och forskare gör det möjligt att samtidigt förbättra kvaliteten och användbarheten av didaktiska modeller för både forskning och professionella ändamål.
Förutom att utveckla och implementera LV, utvecklar TePlab även LV-konceptet genom att bedriva forskning om till exempel:
- Samskapandet som sker inom ramen för en LV. Den kunskap som erhålls används bl.a. att utveckla bättre former för effektivt och tidseffektivt samskapande.
- Genomförandet av de samskapade undervisningsaktiviteterna i praktiken och dess konsekvenser för elevernas lärande. Forskningsresultaten används till exempel för att utvärdera och utveckla LV.
- Dialogen mellan lärares reflektioner, under designfasen och i utvärderingen av genomfört undervisningsresultat, å ena sidan och didaktiska modeller å andra sidan resulterar i vad som kan beskrivas som en hybridisering av vetenskaplig och professionell kunskap. Dessa resultat kan utvecklas till professionella vetenskapliga publikationer.