Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska konferens

Varje år ger teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska konferens plats för möten, diskussion och presentationer för den pedagogiska utvecklingen och de pedagogiska projekt som sker vid vår fakultet.

Konferensen är ett utmärkt forum för att diskutera nya projekt och projektidéer eller knyta kontakter med framtida samarbetspartner kring pedagogiskt relevanta frågor.

TUK 2025

TUK 2025 hålls måndag den 17 mars 2025, i Ångströmlaboratoriet, hus 10.

Programmet är nu tillgängligt Pdf, 508 kB.

Abstracts Pdf, 3 MB.

TUK 2025

TUK 2025 går av stapeln måndag 17 mars 2025.

Inbjuden föreläsare är Andreas Håkansson, universitetslektor, institutionen för processteknik och tillämpad biovetenskap, Lund universitet.

Han kommer att tala om Why are we still lecturing? – A perspective on the advantages of an undervalued form of learning.

Abstract: Regardless of which textbook on higher education we consult, we are told lecturing is an outdated, problem-ridden form of teaching. Obviously, the pitfalls are many. For example, lectures tend to contain segments that are longer than the effective attention span of the student and lectures risk putting students in a passive state that does not promote deep learning. Despite this, lectures are the most common teacher-led teaching and learning activity for most students. It has sometimes been argued that this is simply due to the inability of us university teachers to adjust to “better” forms of teaching. Alternatively, some argue that budget constraints are the reason we keep lecturing. In this contribution I will – based on lessons learned from good examples – argue that lectures are undervalued, and that the right type of lectures can be highly effective. I will also discuss some empirical data from a large Lund-dataset that partly supports (and partly refutes) my suggestion above.

Anmäl dig här: för talare senast 24 februari och som publik senast 7 mars.

Missa inte möjligheten till fler diskussioner på TUK-puben, direkt efter TUK kl 16, högst upp i Ångström hus 10 https://link.mazemap.com/CF0xqisJ. Här erbjuder vi dricka och snacks till självkostnadspris.

  • TUK 2024: Maria Wolrath Söderberg om hur vi kan rusta våra studenter för samhällsutmaningar
  • TUK 2023: Anna Danielsson on Identity in science education
  • TUK 2022: Dag Wedelin on Mathematical thinking
  • TUK 2021: Martha Clevenland-Innez on Blended learning
  • TUK 2020: Keri Facer on Rethinking education -- cancelled due to pandemic
  • TUK 2019: Åsa Nilsonne on Pedagogy and emotions
  • TUK 2018: Kevin Anderson on Teaching climate change
  • TUK 2017: Arnold Pears on Subject education research
  • TUK 2016: Lars Ulriksen on Students' transition and integration
  • TUK 2015: Cynthia Finelli on Promoting institutional change

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin