Fakultetens fond för pedagogisk förnyelse (TUFF) 2025

Du kan söka medel för pedagogiska utvecklingsprojekt inom fakulteten för utbildning på grund- och avancerad nivå (ej forskarutbildning). Med utlysningen vill fakulteten uppmuntra och stödja projekt för pedagogisk utveckling av program, fristående kurser och för kurser inom livslångt lärande, både på campus och distans.

Fakulteten välkomnar även övergripande projekt som syftar till att utveckla arbetssätt för att stödja pedagogik och tar till vara aktuella trender och behov. Samarbete inom fakulteten och med andra relevanta aktörer, både nationella och internationella, såsom alumner ses som positivt.

Medlen kommer från teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska förnyelsefond, TUFF. Projektmedel beviljas inte för generell kursutveckling utan det ska finnas en tydlig ny pedagogisk idé och tanke om en bredare användning.

Summan som ska fördelas är liksom tidigare år 2,1 miljoner kronor.

Medel beviljas i huvudsak till personalkostnader. Medel för andra större kostnader beviljas endast i undantagsfall.

TUR ger ett seminarium om att skriva TUFF-ansökning, det brukar äga rum i slutet av augusti. Läs mer om TURs verksamhet.

Exempel på tidigare beviljade projekt

Ansökan för 2025

Ansökan öppnar den 6 maj och sista ansökningsdag är den 6 september 2024.

Ansök här

Projekten bedöms enligt följande kriterier:

Potential och förnyelse

• Tydligt formulerad pedagogisk idé
  • Förnyelse i det aktuella sammanhanget
  • Förväntade effekter på undervisningen och studenternas lärande
  • Nytta för ämnet, programmet, fakulteten och samhället

Metod och genomförande

• Relation till andra liknade projekt och/eller relevant litteratur
  • Tydlig och realistisk projektplan
  • Organisation och involvering av relevanta aktörer (studenter, kollegor och programråd). Positivt med externa partner, t.ex. alumner.

Kompetens

• Pedagogisk meritering
  • Täckning av kompetensbehov för genomförande av projektet

Utvärdering och effekter

• Plan för utvärdering av genomförande och resultat
  • Spridning av projektets resultat och dess effekter

Följande krav på spridning ställs på beviljade projekt:

• Ansvarig/a för projektet deltar i det nätverk av projekt som samtidigt har TUFF-medel. Detta nätverksarbete är tänkt att fungera främst som ett stöd till projekten, men också som en spridningsmekanism och en möjlighet att följa upp hur projekten fungerar.
  • Ansvarig/a för projektet skriver en rapport omfattande minst tre sidor utformad på ett sådant sätt att intresserade kollegor kan lära av projektets idé, genomförande, resultat och utvärdering senast under kalenderåret efter att projektet är genomfört.
  • Ansvariga för projektet medverkar i spridning av projektet inom fakulteten vid minst ett evenemang, t.ex. en konferens på fakultetsnivå (TUK), nationell/internationell konferens eller lärardag senast under kalenderåret efter att projektet är genomfört.

Exempel på tidigare beviljade projekt

Rekommenderad längd är tre till fem sidor.

• Sökandes namn
  • Huvudsökandes institution
  • Huvudsökandes mejladress
  • Sökt belopp
  • Projektets namn
  • Sammanfattning av projektet, inklusive den pedagogiska förnyelsen
    (max 10 rader)
  • Projektets pedagogiska idé och förnyelse
  • Projektets indirekta eller direkta effekter på undervisningen och studenternas lärande
  • Nytta för ämnet/programmet, fakulteten och samhället
  • Hur projektet relaterar till andra liknade projekt och/eller relevant litteratur
  • Hur projektet involverar studenter, kollegor och/eller programråd på ett relevant sätt, även tredje part
  • Projektplan
  • Budget

För personalkostnader (inklusive LKP) ange person, tidsperiod och aktivitetsgrad. För övriga kostnader specificera noga. Medel beviljas enbart för pedagogisk utveckling. Medel beviljas inte för genomförande av kurs eller för material- och lokalkostnader. Budgeten ska endast avse direkta kostnader.

Påslag för indirekta kostnader ska inte göras. Institutionen förutsätts att medfinansiera indirekta kostnader som kommer att belasta dessa projekt med institutionens övriga tilldelning.

• Plan för utvärdering och spridning av resultat
  • Pedagogisk meritering

Beskriv projektdeltagarnas pedagogiska meritering (max en sida per projektdeltagare).

Avser ansökan förlängning av pågående eller avslutade projekt ska detta tydligt framgå av ansökan.