Beviljade ansökningar
Varje år går det att söka medel ur teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska förnyelsefond för pedagogiska utvecklingsprojekt på grund- och avancerad nivå. Ansökan kan göras på engelska eller svenska. Nedan listas tidigare års beviljade ansökningar.
Sista ansökningsdag för 2025 är 6 september 2024.
2023 års beviljade ansökningar
Institutionen för fysik och astronomi
Development of E-Learning Content for the course Application Oriented Deep Learning in Physics
- Huvudsökande: Christian Glaser
- Medsökande: Nils Heyer
Entropi – från kaos till ordning i termodynamisk undervisning
- Huvudsökande: Ali Al-Adili
Kursvärderingar för kursutveckling
- Huvudsökande: Lisa Freyhult
- Medsökande: Andreas Solders, Björn Victor (Instutionen för informationsteknologi)
Remote Laboratories on European Level
- Huvudsökande: Matthias Weiszflog
- Medsökande: Inga Katharina Goetz
Student activation and enhanced understanding of complex physics concepts through open labs
- Huvudsökande: Olga Sunneborn Gudnadottir
- Medsökande: Jakob Beise, Rebeca Gonzalez Suarez
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Övergång till flerformsundervisning med fokus på engagemang och gemenskap
- Huvudsökande: Annica Nilsson
Institutionen för kemi – BMC
Pedagogic Development of an Interlinked M.Sc. Program in Organic Chemistry
- Huvudsökande: Jan Streuff
- Medsökande: Christine Dyrager, Lukasz Pilarski
Institutionen för organismbiologi
Praktisk träning i problemlösning i bioteknologi för ingenjörstudenter – förberedelse inför yrkeslivet
- Huvudsökande: Tatjana Haitina
- Medsökande: Anders Virtanen, Institutionen för cell- och molekylärbiologi
EVOPOLY – The Monopoly of Evolution
- Huvudsökande: Vincent Dupret
Institutionen för cell- och molekylärbiologi
Stärkt handlingskompetens i hållbarhetsfrågor på civilingenjörsprogrammet i molekylär bioteknik
- Huvudsökande: Jan Andersson
- Medsökande: Karin Stensjö, Institutionen för kemi – Ångström
Institutionen för geovetenskaper
Connecting windowsill and backyard experiments to the cloud; Including low-cost IoT sensors in earth sciences education to sense the natural, agricultural and urban water systems
- Huvudsökande: Benjamin Fischer
- Medsökande: Rickard Pettersson, Ekaterina Sokolova, Roger Herbert
2022
Institutionen för fysik och astronomi
Understanding complex Modern Physics concepts and activating students with demonstrations
- Huvudsökande: Rebeca Gonzalez Suarez
Institutionen för materialvetenskap
Addressing global and local challenges of teaching nanotechnology for life sciences applications: Implementing continuous pedagogic improvement
- Huvudsökande: Albert Mihranyan
Institutionen för elektroteknik
Studentaktivitet och livslångt lärande inom Elektriska energisystem
- Huvudsökande: Hans Bernhoff
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Etikstrimmor
- Huvudsökande: Thomas Lennerfors
Institutionen för kemi – BMC
Development of chemistry students? writing skills via workshops on self- and peer-evaluation
- Huvudsökande: Jeffrey Hawkes
Ta tillvara pandemins lärdomar? Vidareutveckling av digitala hjälpmedel för grundkurserna i organisk kemi
- Huvudsökande: Rikard Emanuelsson
Institutionen för biologisk grundutbildning
Advanced studies in Biology/Biotechnology/Bioinformatics – getting ready!
- Huvudsökande: Fredrik Sundström
Institutionen för organismbiologi
Interdisciplinary thinking in archaeogenomics: improving sustainable partnerships across disciplines starts in the classroom
- Huvudsökande: Rita Peyroteo Stjerna
Institutionen för cell och molekylärbiologi
Ett sammanhållet spår för akademiskt skrivande på masterprogrammet i biologi med tydlig progression
- Huvudsökande: Sanna Koskiniemi
Att läsa vetenskapliga artiklar med ett kritiskt förhållningssätt – kursmål, undervisning och examination
- Huvudsökande: Maria Selmer
Institutionen för geovetenskaper
Integration of multiple teaching formats into Project-Based Learning in atmospheric modelling course: an approach toward self-driven learning
- Huvudsökande: Lichuan Wu
2021
Institutionen för informationsteknologi
Digitalisering av examination av, och hjälp med, programmeringsuppgifter
- Huvudsökande: Tobias Wrigstad
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Förbättrad inlärning av grundläggande koncept och begrepp på en metodkurs genom kontinuerliga digitala tester
- Huvudsökande: Anders Brantnell
Institutionen för elektroteknik
Utveckling av digitala interaktiva laborationer i elkraftteknik
- Huvudsökande: Cecilia Boström
Institutionen för fysik och astronomi
Design av en interaktiv online tutorial med programmeringsinslag
- Huvudsökande: Benjamin Eriksson
From blackboard to interactive apps: exploring new pathways to digital, student-active mathematical physics teaching
- Huvudsökande: Oleg Kochukhov
Active learning with physics apps connecting master and bachelor education
- Huvudsökande: Vitaliy Goryashko
Revision av kursliteratur för mekanik baskurs
- Huvudsökande: Susanne Mirbt
Institutionen för organismbiologi
Creating an interactive digital textbook as enhanced teaching material
- Huvudsökande: Hanna Johannesson
Filmbaserade presentationer för att underlätta, bredda och fördjupa inlärningen av biologisk mångfald
- Huvudsökande: Martin Ryberg
Institutionen för geovetenskaper
Engaging students in online earth sciences education through windowsill and backyard experiments based on low-cost but high-tech sensors
- Huvudsökande: Benjamin Fischer
2020
Institutionen för informationsteknologi
Kursövergripande problemlösning som integrerar analytiska och numeriska lösningsmetoder
- Huvudsökande: Ken Mattson
Unifying Introduction to Programming: Collaboration with NUS Singapore
- Huvudsökande: Tobias Wrigstad
Institutionen för teknikvetenskaper
Utveckling av laboration inom avsaltning av havsvatten för att utveckla studenternas generiska, etiska och tekniska färdigheter med studentaktivt lärande
- Huvudsökande: Jennifer Leijon
Institutionen för kemi – BMC
Introduktionskurs för laborationsundervisning inom kemi och biologi
- Huvudsökande: Francoise Raffalli Mathieu
Institutionen för fysik och astronomi
Konceptkartor om stjärnors liv och död
- Huvudsökande: Sofia Ramstedt
The cosmic trail – learning astronomy by walking
- Huvudsökande: Anton Vikaeus
Flipping the Physics Classroom II
- Huvudsökande: Marco Chiodaroli
Best practices for teaching physics with computations as a basis for understanding
- Huvudsökande: Anders Bergman
Integrating Statistics, Data Science, and Machine Learning in Physics and Engineering Education
- Huvudsökande: Martin Sahlén
2019
Institutionen för informationsteknologi
Att förstå och utveckla teknologidentiteten i dialog med olika aktörer
- Huvudsökande: Anne-Kathrin Peters
Kamrat- och läraråterkoppling förstärkt med automatiska tester
- Huvudsökande: Emanuel Rubensson
Developing Pedagogically Anchored Strategies for Using the Self-Flipped Classroom Concept
- Huvudsökande: Åsa Cajander
Institutionen för fysik och astronomi
Gamification in astronomy education
- Huvudsökande: Erik Zackrisson
Konkretiserande och aktiverande lektioner i elektromagnetism
- Huvudsökande: Elin Bergeås Kuutmann
Flipping the Physics Classroom --- a working group
- Huvudsökande: Marco Chiodaroli
Institutionen för teknikvetenskaper
Lesson 2020 -- computer supported active learning in tutorial classes
- Huvudsökande: Tomas Kubart
Webbaserad inlärningsmetod med individanpassat tempo och återkoppling
- Huvudsökande: Markus Gabrysch
New Pedagogical Model: Delivering Agile and Scrum courses using Scrum method
- Huvudsökande: Ibrahim Alaff
Institutionen för kemi – Ångström
Bakvänd pedagogik för att lära fysiker kemi
- Huvudsökande: Jonas Mindemark
Utveckling av examination i partnerskap mellan lärare och studenter
- Huvudsökande: Marcus Lundberg
Institutionen för geovetenskaper
Studentaktivering på nätbaserade kurser
- Huvudsökande: Erik Sahlée