Granted applications
Each year it is possible to apply for funding from the Faculty of Science and Technology's University Pedagogical Renewal Fund for pedagogical development projects at undergraduate and graduate level. Applications can be made in English or Swedish. Below is a list of previous years' approved applications.
The application deadline for 2025 is 6 September 2024.
Applications granted in 2023
Department of Physics and Astronomy
Development of E-Learning Content for the course Application Oriented Deep Learning in Physics
- Principal applicant: Christian Glaser
- Co-applicant: Nils Heyer
Entropi – från kaos till ordning i termodynamisk undervisning
- Principal applicant:: Ali Al-Adili
Kursvärderingar för kursutveckling
- Principal applicant:: Lisa Freyhult
- Co-applicant: Andreas Solders, Björn Victor (Instutionen för informationsteknologi)
Remote Laboratories on European Level
- Huvudsökande: Matthias Weiszflog
- Co-applicant: Inga Katharina Goetz
Student activation and enhanced understanding of complex physics concepts through open labs
- Huvudsökande: Olga Sunneborn Gudnadottir
- Co-applicant: Jakob Beise, Rebeca Gonzalez Suarez
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Övergång till flerformsundervisning med fokus på engagemang och gemenskap
- Huvudsökande: Annica Nilsson
Institutionen för kemi – BMC
Pedagogic Development of an Interlinked M.Sc. Program in Organic Chemistry
- Huvudsökande: Jan Streuff
- Co-applicant: Christine Dyrager, Lukasz Pilarski
Institutionen för organismbiologi
Praktisk träning i problemlösning i bioteknologi för ingenjörstudenter – förberedelse inför yrkeslivet
- Huvudsökande: Tatjana Haitina
- Co-applicant: Anders Virtanen, Institutionen för cell- och molekylärbiologi
EVOPOLY – The Monopoly of Evolution
- Huvudsökande: Vincent Dupret
Institutionen för cell- och molekylärbiologi
Stärkt handlingskompetens i hållbarhetsfrågor på civilingenjörsprogrammet i molekylär bioteknik
- Huvudsökande: Jan Andersson
- Co-applicant: Karin Stensjö, Institutionen för kemi – Ångström
Institutionen för geovetenskaper
Connecting windowsill and backyard experiments to the cloud; Including low-cost IoT sensors in earth sciences education to sense the natural, agricultural and urban water systems
- Huvudsökande: Benjamin Fischer
- Co-applicant: Rickard Pettersson, Ekaterina Sokolova, Roger Herbert
2022
Institutionen för fysik och astronomi
Understanding complex Modern Physics concepts and activating students with demonstrations
- Huvudsökande: Rebeca Gonzalez Suarez
Institutionen för materialvetenskap
Addressing global and local challenges of teaching nanotechnology for life sciences applications: Implementing continuous pedagogic improvement
- Huvudsökande: Albert Mihranyan
Institutionen för elektroteknik
Studentaktivitet och livslångt lärande inom Elektriska energisystem
- Huvudsökande: Hans Bernhoff
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Etikstrimmor
- Huvudsökande: Thomas Lennerfors
Institutionen för kemi – BMC
Development of chemistry students? writing skills via workshops on self- and peer-evaluation
- Huvudsökande: Jeffrey Hawkes
Ta tillvara pandemins lärdomar? Vidareutveckling av digitala hjälpmedel för grundkurserna i organisk kemi
- Huvudsökande: Rikard Emanuelsson
Institutionen för biologisk grundutbildning
Advanced studies in Biology/Biotechnology/Bioinformatics – getting ready!
- Huvudsökande: Fredrik Sundström
Institutionen för organismbiologi
Interdisciplinary thinking in archaeogenomics: improving sustainable partnerships across disciplines starts in the classroom
- Huvudsökande: Rita Peyroteo Stjerna
Institutionen för cell och molekylärbiologi
Ett sammanhållet spår för akademiskt skrivande på masterprogrammet i biologi med tydlig progression
- Huvudsökande: Sanna Koskiniemi
Att läsa vetenskapliga artiklar med ett kritiskt förhållningssätt – kursmål, undervisning och examination
- Huvudsökande: Maria Selmer
Institutionen för geovetenskaper
Integration of multiple teaching formats into Project-Based Learning in atmospheric modelling course: an approach toward self-driven learning
- Huvudsökande: Lichuan Wu
2021
Institutionen för informationsteknologi
Digitalisering av examination av, och hjälp med, programmeringsuppgifter
- Huvudsökande: Tobias Wrigstad
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Förbättrad inlärning av grundläggande koncept och begrepp på en metodkurs genom kontinuerliga digitala tester (Rapport)
- Huvudsökande: Anders Brantnell
Institutionen för elektroteknik
Utveckling av digitala interaktiva laborationer i elkraftteknik
- Huvudsökande: Cecilia Boström
Institutionen för fysik och astronomi
Design av en interaktiv online tutorial med programmeringsinslag
- Huvudsökande: Benjamin Eriksson
From blackboard to interactive apps: exploring new pathways to digital, student-active mathematical physics teaching (Report)
- Huvudsökande: Oleg Kochukhov
Active learning with physics apps connecting master and bachelor education
- Huvudsökande: Vitaliy Goryashko
Revision av kursliteratur för mekanik baskurs
- Huvudsökande: Susanne Mirbt
Institutionen för organismbiologi
Creating an interactive digital textbook as enhanced teaching material
- Huvudsökande: Hanna Johannesson
Filmbaserade presentationer för att underlätta, bredda och fördjupa inlärningen av biologisk mångfald (Rapport)
- Huvudsökande: Martin Ryberg
Institutionen för geovetenskaper
Engaging students in online earth sciences education through windowsill and backyard experiments based on low-cost but high-tech sensors
- Huvudsökande: Benjamin Fischer
2020
Institutionen för informationsteknologi
Kursövergripande problemlösning som integrerar analytiska och numeriska lösningsmetoder
- Huvudsökande: Ken Mattson
Unifying Introduction to Programming: Collaboration with NUS Singapore
- Huvudsökande: Tobias Wrigstad
Institutionen för teknikvetenskaper
Utveckling av laboration inom avsaltning av havsvatten för att utveckla studenternas generiska, etiska och tekniska färdigheter med studentaktivt lärande (rapport)
- Huvudsökande: Jennifer Leijon
Institutionen för kemi – BMC
Introduktionskurs för laborationsundervisning inom kemi och biologi
- Huvudsökande: Francoise Raffalli Mathieu
Institutionen för fysik och astronomi
Konceptkartor om stjärnors liv och död
- Huvudsökande: Sofia Ramstedt
The cosmic trail – learning astronomy by walking (report)
- Huvudsökande: Anton Vikaeus
Flipping the Physics Classroom II (report)
- Huvudsökande: Marco Chiodaroli
Best practices for teaching physics with computations as a basis for understanding
- Huvudsökande: Anders Bergman
Integrating Statistics, Data Science, and Machine Learning in Physics and Engineering Education
- Huvudsökande: Martin Sahlén
2019
Institutionen för informationsteknologi
Att förstå och utveckla teknologidentiteten i dialog med olika aktörer
- Huvudsökande: Anne-Kathrin Peters
Kamrat- och läraråterkoppling förstärkt med automatiska tester (rapport)
- Huvudsökande: Emanuel Rubensson
Developing Pedagogically Anchored Strategies for Using the Self-Flipped Classroom Concept
- Huvudsökande: Åsa Cajander
Institutionen för fysik och astronomi
Gamification in astronomy education (report)
- Huvudsökande: Erik Zackrisson
Konkretiserande och aktiverande lektioner i elektromagnetism (rapport)
- Huvudsökande: Elin Bergeås Kuutmann
Flipping the Physics Classroom --- a working group (report)
- Huvudsökande: Marco Chiodaroli
Institutionen för teknikvetenskaper
Lesson 2020 -- computer supported active learning in tutorial classes (report)
- Huvudsökande: Tomas Kubart
Webbaserad inlärningsmetod med individanpassat tempo och återkoppling
- Huvudsökande: Markus Gabrysch
New Pedagogical Model: Delivering Agile and Scrum courses using Scrum method
- Huvudsökande: Ibrahim Alaff
Institutionen för kemi – Ångström
Bakvänd pedagogik för att lära fysiker kemi (rapport)
- Huvudsökande: Jonas Mindemark
Utveckling av examination i partnerskap mellan lärare och studenter (rapport)
- Huvudsökande: Marcus Lundberg
Institutionen för geovetenskaper
Studentaktivering på nätbaserade kurser (rapport)
- Huvudsökande: Erik Sahlée