Disputation

För att få anmäla en disputation vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci ska samtliga obligatoriska kurser och moment (poster eller presentation vid en internationell konferens) vara godkända och den totala kurspoängen bör uppgå till 30 högskolepoäng.

Doktorsavhandlingen kan vara en sammanläggnings­avhandling bestående av en ramberättelse (kappa) och en eller flera artiklar/manus eller en monografi. Avhandlingens kvalitet och omfattning ska motsvara förväntat resultat av fyra års heltidsstudier.

Anmälan om disputation görs i ett elektroniskt formulär. Doktoranden fyller i formuläret med stöd av huvudhandledaren.

Instruktioner till formuläret (pdf) Pdf, 1 MB.
Gör en anmälan disputation

För att kommittén för utbildning på forskarnivå ska behandla anmälan ska formuläret vara korrekt ifyllt och anmälan godkänd av huvudhandledaren och forskarutbildningsansvarig vid institutionen.

Skicka disputationsanmälan till kommittén för utbildning på forskarnivå 12 dagar innan det kommittémöte som ligger minst 12 veckor innan disputationsdatumet.

Disputationsanmälan ska omfatta

  • avhandlingens titel
  • disputationsdatum
  • förslag till opponent
  • förslag till betygsnämnd
  • ordförande vid disputationsakten
  • samtliga handledare
  • examinator.

Bilagor:

  1. Respondentens korta sammanfattning av avhandlingen med en lista över ingående delarbeten.
  2. Handledarens utlåtande angående avhandlingens nyhetsvärde och doktorandens insats, progression och självständighet samt om målen för forskarutbildningen har uppnåtts.
  3. Rapportkort för den interna fördelning av medel vid vetenskapsområdet, signerat av samtliga berörda handledare och prefekter.
  4. Registerutdrag ur Ladok, där kurser inom forskarutbildningen tydligt markerats.
  5. De delarbeten som ingår i avhandlingen.

Delarbetena ska vid anmälan vara publicerade artiklar eller manuskript. Manuskripten ska vara i sådant skick att de är klara att sändas till tidskrifter, med färdigställda tabeller och figurer samt eventuell kompletterande information.

För att underlätta områdesnämndens budgetarbete ska huvudhandledaren i samband med institutionens anmälan om disputation eller licentiatseminarium lämna förslag till fördelning av aktivitetspoäng och redovisa detta för samtliga institutioner som har någon medförfattare på de i avhandlingen ingående delarbetena.

Se nedan hur aktivitetspoängen ska fördelas och hur eventuella tvister ska lösas. Fördelningen av aktivitetspoäng gäller enbart institutioner vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci. Samma fördelningsprincip gäller för disputation och licentiatseminarium.

Fördelningen av poäng ska återspegla institutionens insatser i utbildning på forskarnivå. Poängen utgår endast under den tid den forskarstuderande är antagen till utbildning på forskarnivå och poäng sätts i relation till den totala tiden i utbildning på forskarnivå.

För att full poäng ska utgå krävs att doktoranden varit registrerad vid institutionen i minst 36 månader. Aktivitetspoäng delas inte ut för doktorander som varit registrerade kortare tid än 18 månader. I övrigt gäller nedan.

  • Aktivitetspoängen ska fördelas mellan de berörda institutionerna.
  • Poängfördelningen ska avspegla engagemang, handledning, socialt ansvar, forskningsaktivitet, m.m. och inte enbart utgöra ersättning för faktiska driftkostnader, laboratorieassistans, etc.
  • Vid fördelning av aktivitetspoäng kan inte andelar på mindre än 10 procent delas ut.
  • I normalfallet erhåller institutionen där doktoranden varit registrerad minst 50 procent av poängen.
  • I samband med disputationsanmälan utarbetar huvudhandledaren ett förslag till fördelning av procent och redovisar detta för samtliga institutioner som har en del i handledarskapet i aktuella avhandlingsarbetet. De berörda prefekterna ska godkänna fördelningen genom en signatur på rapportkortet.
  • Om det uppstår en tvist om fördelning av aktivitetspoäng beslutar ordföranden i kommittén för utbildning på forskarnivå, i samråd med kommitténs studierektorer för de farmaceutiska, prekliniska och kliniska doktoranderna.

  • För att poäng överhuvudtaget ska delas ut krävs att doktoranden varit verksam minst ett år vid den institution som gör anspråk på aktivitetspoängen och under denna tid bedrivit aktiv forskning.
  • Ett års forskarutbildning vid den berörda institutionen ger 25 procent, två år 50 procent och tre år 75 procent av poängen.
  • För externa doktorander (till exempel industridoktorander eller regionanställda doktorander) ska minst 15 procent gå till den institution där doktoranden varit registrerad.
  • För doktorander inom vetenskapsområdets formaliserade ”Dual PhD Degree program” eller så kallade ”sandwich-program” finansierade av statliga organ, utgår full ersättning.

Innan anmälan till disputation kan färdigställas ska ett samråd hållas med en medlem från kommittén för utbildning på forskarnivå kring bland annat val av ledamöter och jävsfrågor. Observera att samråd inte kan hållas med ordföranden eller studentrepresentanter från kommittén.

Samrådet ska bland annat ta upp punkter:

  • val av opponent
  • sammansättning av betygsnämnd
  • frågor om jäv
  • ingående delarbeten, varje delarbetes publiceringsstatus och om varje delarbete har ingått eller kommer att ingå i en avhandling för någon annan doktorand.

Checklista vid samråd inför disputationsanmälan

Handledaren eller doktoranden ska genomföra samrådet med utsedd ledamot i kommittén för utbildning på forskarnivå:

Institution

Huvudansvarig

Första reserv

Farmaceutiska fakulteten



Farmaci

Elisabet Nielsen

Farmaceutisk biovetenskap

Johan Lennartsson

Läkemedelskemi

Olof Eriksson


Medicinska fakulteten



Folkhälso- och vårdvetenskap

Stefan Eriksson

Immunologi, genetik och patologi

Rose-Marie AminiIngrid Glimelius

Kirurgiska vetenskaper

Ingrid GlimeliusEva Lindberg

Kvinnors och barns hälsa

Anna WikmanElisabet Nielsen

Medicinsk biokemi och mikrobiologi

Mikael Sellin
Anders Backlund
Stefan Eriksson

Medicinsk cellbiologi

Mikael Sellin

Medicinska vetenskaper

Eva LindbergRose-Marie Amini
Johan Lennartsson

Läs mer om att publicera avhandlingen på universitetsbibliotekets webbsida

Alla avhandlingar vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci ska färdigställas i universitets avhandlingsmall.

Doktorsavhandlingen ska finnas tillgänglig på universitetsbiblioteket under minst tre veckor före disputationen, i det antal exemplar som behövs för att möjliggöra en tillfredsställande granskning av avhandlingen före disputationen.

Perioden fr.o.m. 15 juni t.o.m. 15 augusti får inte räknas in i tillgänglighetstiden.

Opponenten ska vara en vetenskapligt väl meriterad person, från ett annat lärosäte, med nödvändig kännedom om respondentens forskningsfält.

Arvode: 15 000 kr. Institutionen ombesörjer utbetalningen.

Betygsnämnden vid en disputation kan bestå av tre eller fem ledamöter.

  • Samtliga ledamöter i betygsnämnden ska sakna anknytning till avhandlingsarbetet.
  • Samtliga ledamöter ska ha en vetenskaplig kompetens motsvarande docent.

Varje förslag till ledamot i betygsnämnden ska åtföljas av en kort motivering i disputationsanmälan. Ledamöterna i betygsnämnden ska i enlighet med Uppsala universitets centrala riktlinjer för forskarutbildningen representera olika kön.

  • Högst en får hämtas från den egna institutionen (med den egna institutionen menas den eller de institutioner där respondenten eller någon handledare är verksam).
  • Minst en extern ledamot ska hämtas från ett annat lärosäte eller annan organisation utanför Uppsala universitet.
  • Den som har varit handledare för doktoranden får inte ingå i nämnden.
  • Om nämnden består av tre ledamöter bör en reserv utses (och representationen av olika kön enligt ovan ska beaktas)

  • Högst två får hämtas från den egna institutionen (med den egna institutionen menas den eller de institutioner där respondenten eller någon handledare är verksam).
  • Minst en extern ledamot ska hämtas från ett annat lärosäte eller annan organisation utanför Uppsala universitet.
  • Vid fem ledamöter kan en ledamot tillåtas som inte uppfyller kravet på docentkompetens. Den unika kompetens som en sådan ledamot tillför betygsnämnden ska då särskilt motiveras.

Disputationsakten leds av en ordförande.

Ordföranden kan vara en av ledamöterna i betygsnämnden men kan även vara en person utsedd att endast vara ordförande vid disputationsakten och ska då vara en vetenskapligt väl meriterad person. I det senare fallet får ordföranden inte delta i betygsnämndens överläggningar eller beslut. Examinatorn kan vara ordförande.

Handledaren eller en annan person med direkt koppling till respondentens avhandlingsarbete kan inte vara ordförande.

Ordföranden ska vara anställd vid, adjungerad till, emeritus vid eller på annat sätt vara affilierad med Uppsala universitet.

Alla avhandlingar vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci genomgår en obligatorisk förhandsgranskning inför disputationen. Förhandsgranskningen utförs av betygsnämnden utsedd av kommittén för utbildning på forskarnivå.

En av ledamöterna ska utses till samordnare vid förhandsgranskningen. Handledaren kan lämna förslag till samordnare. Samordnaren ska inte vara verksam vid samma institution som respondenten eller någon av handledarna. Kommittén för utbildning på forskarnivå beslutar om samordnare för förhandsgranskningen.

  1. När kommittén för utbildning på forskarnivå har beslutat om förhandsgranskning skickas disputationsanmälan, tillsammans med protokoll för betygsnämndens förhandsgranskning och instruktioner, ut till betygsnämnden.
  2. Samordnaren sammanfattar resultatet av betygsnämndens förhandsgranskning och bekräftar med sin signatur (gärna elektronisk), varefter protokollet sänds till kommittén för utbildning på forskarnivå. Betygsnämnden har tio arbetsdagar på sig från det uppdraget beslutats och meddelats av kommittén.
  3. När kommittén för utbildning på forskarnivå har fått protokollet från förhandsgranskningen kan disputationsanmälan åter tas upp för beslut att tillstyrka tryckning och publicering (”spikning”). Beslutet sker vanligen i form av ett ordförandebeslut eller, om betygsnämnden rekommenderar att inte tillstyrka disputation, efter diskussion vid kommitténs nästkommande möte.

Om beslutet är negativt får nytt disputationsdatum inte ligga närmare än tre månader från det först angivna datumet.

Plagiatkontroll av avhandlingar är ett viktigt led i att säkerställa kvaliteten på avhandlingar.

Efter att betygsnämnden har genomfört sin förhandsgranskning beslutar kommittén för utbildning på forskarnivå om doktoranden får gå vidare till tryckning och spikning av avhandlingen med stöd av vetenskapsområdet. I samband med detta ska en plagiatgranskning göras av avhandlingens så kallade ”kappa” eller ramberättelse. Huvudhandledaren och doktoranden är ansvariga för att genomföra plagiatkontrollen. Programmet heter Ouriginal.

Läs mer om systemet för plagiatkontroll

Institutionen ska säkerställa att plagiatkontrollen dokumenteras och diarieförs och att dokumentationen finns tillgänglig vid en eventuell uppföljning.

Det är inte förbjudet att använda sig av generativ AI i forskning. Varje tidskrift kan dock ha sina egna respektive regler kring detta som man som författare måste följa.

Studenter på forskarnivå måste visserligen träna sig på hantverket kring vetenskaplig publicering, metoder, logik, etik och principer förutom själva skrivandet. Fokus bör dock inte vara på själva genererandet av texten utan på ansvaret för textens innehåll, sammanhang och betydelse.

Kommittén för utbildning på forskarnivå uppmuntrar därför istället forskare och doktorander att använda sig av och lära sig de verktyg som finns. Tänk dock på ansvaret för textens innehåll! Det går inte att skylla ifrån sig på AI.

I kappan till sammanläggningsavhandlingar kan den som använder sig av generativ AI till exempel skriva så här:

This thesis was partially created with the assistance of GPT-4, Open AI’s large-scale language generation model. Upon generating draft language, I reviewed, edited, and refined the text to my own liking and retain full responsibility for the content presented in this publication.

Disputationsakten ska hållas vid Uppsala universitet. Kommittén för utbildning på forskarnivå kan dock besluta att disputationen får hållas på annan ort, till exempel vid de kliniska forskningscentrum som är knutna till Uppsala universitet.

Beskrivning nedan av akten är fritt efter exempel från Universitets- och högskolerådets hemsida.

Disputationen leds av en ordförande.

  1. Ordföranden inleder disputationsakten, redogör för ordningen vid disputationen samt presenterar respondenten, titeln på avhandlingen, opponenten och ledamöterna i betygsnämnden.
  2. Respondenten får tillfälle att redogöra för korrigeringar och rättelser i avhandlingen.
  3. Opponenten och/eller respondenten ger en översikt över forskningsområdet, en sammanfattning av avhandlingens innehåll och dess nyhetsvärde.
  4. Opponenten gör en genomgång av avhandlingen med diskussioner och frågor av olika karaktär till respondenten och respondenten försvarar sin avhandling genom att besvara frågorna.
  5. Betygsnämnden ställer kompletterande frågor till respondenten.
  6. Publiken bjuds in att ställa frågor till respondenten.
  7. Ordföranden avslutar disputationsakten.
  8. Betygsnämnden sammanträder.

Disputation på distans

Respondenten och ordföranden vid disputationsakten ska alltid finnas på plats i den lokal som anges i spikbladet. I normalfallet är också opponenten och betygsnämnden på plats.

Om det finns särskilda skäl kan dock medverkan på distans via videolänk medges för opponenten eller medlemmar av betygsnämnden. Detta ska då meddelas i disputationsanmälan eller snarast därefter genom en anhållan per e-post till kommittén för utbildning på forskarnivå för beslut.

Kommittén för utbildning på forskarnivå rekommenderar en videolänk för allmänhetens deltagande vid alla disputationsakter.

Om opponenten eller en betygsnämndsledamot förvarnar om förhinder före disputationen

  • En skriftlig anhållan med förslag till ny opponent eller ledamot skickas till kommittén för utbildning på forskarnivå. Samråd sker vid behov, varefter ordförandebeslut fattas snarast möjligt.
  • Om ett ordförandebeslut inte hinner tas före disputationen kontaktas ordföranden eller vice ordföranden för muntligt besked. Om ordföranden eller vice ordföranden inte kan nås kontaktas någon av de övriga ordinarie ledamöterna i kommittén och handläggare meddelas.

Vid frånvaro på disputationsdagen

  1. Ordföranden undersöker först om den som uteblivit är försenad. Om så är fallet och den försenade kan komma kan disputationen skjutas upp någon timme. En förmiddags­disputation kan flyttas till eftermiddagen om man kontrollerat att tiden är ledig. Kontakta kommitténs ordförande, vice ordförande eller handläggare.
  2. Om en frånvarande betygsnämndsledamot inte kan komma till disputationen undersöker disputationsaktens ordförande om en ersättare finns tillgänglig. I det fall en extra betygsnämndsledamot finns angiven i respondentens anmälan om disputation, ska i första hand hen tillfrågas. Reglerna för betygsnämndens sammansättning ska beaktas. Kontakter tas enligt punkt 1 ovan.
  3. Om opponenten uteblir undersöker disputationsaktens ordförande om en betygsnämndsledamot kan överta opponentens uppdrag. En ersättare i betygsnämnden ska då utses enligt punkt 2 ovan enligt reglerna för betygsnämndens sammansättning (samma som ovan). Kontakter tas enligt punkt 1 ovan.
  4. Om ordföranden, i det fall hen inte ingår i betygsnämnden, uteblir ombeds en av betygsnämndsledamöterna att även ta rollen som ordförande.
  5. Om disputationen måste skjutas upp ska en ny tid bokas i disputationskalendern och kommittén för utbildning på forskarnivå ska meddelas för formellt beslut.

Nämnden ska utse en ordförande inom sig. Opponenten har rätt att vara närvarande under sammanträdet med betygsnämnden och delta i överläggningarna men inte i besluten. Detsamma gäller handledarna. Betygsnämnden är beslutsför då alla ledamöter är närvarande.

Som nämndens beslut ska den mening gälla som de flesta enar sig om. Nämnden ska avgöra om beslutet ska motiveras och om reservation ska redovisas.

Betygsnämndens sammanträde:

  1. Handledaren redogör för doktorandens arbete i närvaro av betygsnämnden och opponenten, varefter handledaren lämnar rummet.
  2. Överläggningar sker i närvaro av betygsnämnden och opponenten, varefter opponenten lämnar rummet.
  3. Ytterligare överläggningar och beslut sker i närvaro av endast betygsnämnden.

Disputationsaktens ordförande, i det fall hen inte är ledamot i betygsnämnden, och respondentens examinator får inte närvara eller delta varken vid betygsnämndens överläggning eller i dess beslut.

Protokoll upprättas enligt mall vid betygsnämndens beslut och sänds, dels i elektronisk form inskannat med namnteckningar och dels som original, till kansliet för medicin och farmaci.

  • Boka datum, i god tid, i disputationskalendern.
  • Kontakta Avhandlingsproduktion vid universitetsbiblioteket.
  • Kontrollera att den tilltänkta opponenten och tilltänkta betygsnämndsledamöter är tillgängliga.
  • Samråd om disputationsanmälan med en representant i kommittén för utbildning på forskarnivå (inte ordföranden, vice ordföranden eller doktorandrepresentanter).
  • Anmälan ska behandlas vid möte i kommittén för utbildning på forskarnivå senast 12 veckor före den planerade disputationsdagen.
  • Disputationsanmälan ska skickas in till kommittén för utbildning på forskarnivå 12 dagar innan kommittémötet som ligger minst 12 veckor innan disputationsdatumet.
  • Samtliga obligatoriska kurser och moment ska vara godkända.
  • Totalt antal teoretiska poäng bör uppgå till 30 högskolepoäng.
  • Boka lokal.
  • Spika 3 veckor innan disputation. Respondenten skickar avhandlingen till opponenten samt till betygsnämndens ledamöter och disputationens ordförande
  • Besiktiga lokalen i förväg så att du vet hur tekniken fungerar.
  • Betygsnämndsprotokoll.

Det är enheten för studieadministration som utfärdar examensbevis. För att de ska kunna göra det måste

  1. administratören vid doktorandens institution först registrera avhandlingen i Ladok
  2. doktoranden sedan själv ansöka om examensbevis från Ladok.

När dessa steg är genomförda skickas examensbeviset ut till doktoranden.

För ytterligare information, kontakta enheten för studieadministration.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin