Dietetik och klinisk nutrition II: Diabetes mellitus och njursjukdom

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK027

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2HK027
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 23 september 2015
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Ges även som fristående kurs. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A 30 hp, Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap och matlagningsteknik 30 hp eller Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap 15 hp och Dietetikens grunder 15 hp, Dietetik och folkhälsa 15 hp, Grundläggande medicinsk fysiologi 15 hp, Psykologi A I 15 hp och Dietetik och klinisk nutrition I 15 hp med lägst betyget godkänd samt genomgången kurs Kostvetenskap C I 15 hp (Kostsociologi 7,5 hp och Vetenskaplig metod 7,5 hp) med minimum 7,5 hp med betyget godkänd eller motsvarande kunskaper.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Om diabetes

  • redogöra för etiologi, diagnostik och förekomst samt förklara och ge exempel på hur sjukdomen påverkar metabolism, energi- och näringsbehov samt individens livssituation.
  • översiktligt beskriva den medicinska behandlingen och dess behandlingsmål samt förklara och ge exempel på hur olika diabetesläkemedel kan integrera med kostbehandling.
  • genomföra en nutritionsutredning, identifiera nutritionsproblem, samt välja, motivera och följa upp adekvata nutritionsåtgärder utifrån patientfall.
  • planera, laga upp och analysera olika måltider förankrade i aktuella riktlinjer och kost- och näringsrekommendationer.
  • identifiera och ge exempel på hur specifika situationer som graviditet, fysisk aktivitet och gastropares påverkar sjukdomen och kostbehandlingen.
  • ge exempel på vad som menas med egenvård, vårdteam och ett patientcentrerat förhållningssätt samt motivera dess betydelse för diabetesvården.

Om njursjukdom

  • redogöra för de vanligaste njursjukdomarna och förklara hur sjukdom, dialysbehandling samt transplantation påverkar metabolism, energi- och näringsbehov samt individens livssituation.
  • förklara och ge exempel på hur läkemedel inom njursjukvården kan integrera med kostbehandlingen.
  • genomföra en nutritionsutredning, identifiera nutritionsproblem, samt välja, motivera och följa upp adekvata nutritionsåtgärder utifrån patientfall.
  • planera, laga upp och analysera olika måltider förankrade i aktuella riktlinjer och kost- och näringsrekommendationer.

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa kunskap i sjukdomslära och färdighet i kost- och nutritionsbehandling vid olika former av diabetes mellitus, njursjukdomar, dialysbehandling och njurtransplantation. Den teoretiska bakgrunden såväl som den praktiska tillämpningen av aktuella riktlinjer och kost- och näringsrekommendationer vid diabetes och njursjukdom tillämpas och diskuteras. Kännedom om hela sjukdomsteamets roll liksom det patientcentrerade förhållningssättet behandlas. Patientfall problematiseras och kopplas till nutritionsbehandlingsprocessens modell samt terminologi.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.

Examination

Muntliga och skriftliga individuella redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. Inom ramen för kursen anordnas för varje skriftlig examination en ordinarie tentamen och en omtentamen. Dessutom finns ett tillfälle för s.k. uppsamlingstentamen. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden och redogörelser kring ämnesområdet.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget efter samråd med de studerande fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin