Dietetik och klinisk nutrition II: Diabetes mellitus och njursjukdom
Kursplan, Grundnivå, 2HK027
- Kod
- 2HK027
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kostvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 23 september 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för kostvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Ges även som fristående kurs. Kursen ges på heltid.
Behörighetskrav
Kostvetenskap A 30 hp, Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap och matlagningsteknik 30 hp eller Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap 15 hp och Dietetikens grunder 15 hp, Dietetik och folkhälsa 15 hp, Grundläggande medicinsk fysiologi 15 hp, Psykologi A I 15 hp och Dietetik och klinisk nutrition I 15 hp med lägst betyget godkänd samt genomgången kurs Kostvetenskap C I 15 hp (Kostsociologi 7,5 hp och Vetenskaplig metod 7,5 hp) med minimum 7,5 hp med betyget godkänd eller motsvarande kunskaper.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Om diabetes
- redogöra för etiologi, diagnostik och förekomst samt förklara och ge exempel på hur sjukdomen påverkar metabolism, energi- och näringsbehov samt individens livssituation.
- översiktligt beskriva den medicinska behandlingen och dess behandlingsmål samt förklara och ge exempel på hur olika diabetesläkemedel kan integrera med kostbehandling.
- genomföra en nutritionsutredning, identifiera nutritionsproblem, samt välja, motivera och följa upp adekvata nutritionsåtgärder utifrån patientfall.
- planera, laga upp och analysera olika måltider förankrade i aktuella riktlinjer och kost- och näringsrekommendationer.
- identifiera och ge exempel på hur specifika situationer som graviditet, fysisk aktivitet och gastropares påverkar sjukdomen och kostbehandlingen.
- ge exempel på vad som menas med egenvård, vårdteam och ett patientcentrerat förhållningssätt samt motivera dess betydelse för diabetesvården.
Om njursjukdom
- redogöra för de vanligaste njursjukdomarna och förklara hur sjukdom, dialysbehandling samt transplantation påverkar metabolism, energi- och näringsbehov samt individens livssituation.
- förklara och ge exempel på hur läkemedel inom njursjukvården kan integrera med kostbehandlingen.
- genomföra en nutritionsutredning, identifiera nutritionsproblem, samt välja, motivera och följa upp adekvata nutritionsåtgärder utifrån patientfall.
- planera, laga upp och analysera olika måltider förankrade i aktuella riktlinjer och kost- och näringsrekommendationer.
Innehåll
Kursen syftar till att fördjupa kunskap i sjukdomslära och färdighet i kost- och nutritionsbehandling vid olika former av diabetes mellitus, njursjukdomar, dialysbehandling och njurtransplantation. Den teoretiska bakgrunden såväl som den praktiska tillämpningen av aktuella riktlinjer och kost- och näringsrekommendationer vid diabetes och njursjukdom tillämpas och diskuteras. Kännedom om hela sjukdomsteamets roll liksom det patientcentrerade förhållningssättet behandlas. Patientfall problematiseras och kopplas till nutritionsbehandlingsprocessens modell samt terminologi.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.
Examination
Muntliga och skriftliga individuella redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. Inom ramen för kursen anordnas för varje skriftlig examination en ordinarie tentamen och en omtentamen. Dessutom finns ett tillfälle för s.k. uppsamlingstentamen. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden och redogörelser kring ämnesområdet.
Övriga föreskrifter
Vid kursstarten ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget efter samråd med de studerande fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 1