Informationssystem A: Databaser
Kursplan, Grundnivå, 2IS007
- Kod
- 2IS007
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Informationssystem G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse ska studenten efter genomgången kurs kunna:
* Redogöra för relationsmodellen.
* Redogöra för ER-diagram, relationsscheman och normaliseringens roll i datamodellering.
* Känna till relationsalgebra och dess relation till frågespråken SQL och QBE.
* Redogöra för principer för transaktionshantering och datasäkerhet.
Vad gäller färdighet och förmåga ska studenten efter genomgången kurs kunna:
* Med hjälp av ER-diagram identifiera och beskriva informationsbehovet hos en mindre organisation.
* Med normaliseringsförfarande analysera och transformera en datamodell.
* Definiera en relationsdatabas samt lägga in, ändra och hämta data ur denna med SQL och QBE.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt ska studenten efter genomgången kurs kunna:
* Diskutera olika perspektiv på relationen mellan databas och verksamhet.
* Värdera kvalitén hos datamodeller givet olika kriterier.
Innehåll
Olika sätt att lagra datamängder i datorbaserade informationssystem
Relationen mellan databas och verksamhet
ER-diagram: grafisk modell av entiteter, dess egenskaper och deras inbördes sammanhang
Relationer och relationsalgebra: datalagring i tabeller och datahantering
QBE: grafiska frågespråk
SQL: standardiserade textbaserade frågespråk
Transaktionshantering, datasäkerhet, back-up och transaktionsloggar
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
Tentamen och inlämningsuppgifter. Som betyg på kursen används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010