Språkkontakt och språkförändring
Kursplan, Avancerad nivå, 5LN137
- Kod
- 5LN137
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs och som valbar kurs inom Masterprogram i språk.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen med ett språkvetenskapligt ämne som huvudområde.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten minst kunna:
- Kritiskt diskutera och beskriva språkkontakt,
- Kritiskt diskutera och beskriva flerspråkighet och dess relation till språkförändring,
- Definiera lån, kodväxling, kodblanding, diglossi, pidgin- och kreolspråk, språkdöd,
- Beskriva skillnaderna mellan språkintern och språkextern språkförändring.
Studenten ska även kunna benämna, redogöra för och kritiskt diskutera minst två teoretiska modeller för kontaktbetingade språkförändringar baserat på empiriskt material.
Innehåll
Kursen syftar till att ge en fördjupad översikt över språkkontakt, flerspråkighet och de typer av språkförändring som kan uppstå genom språkkontakt. Det görs genom att diskutera begrepp som flerspråkighet (kort- och långvarig flerspråkighet och dess påverkan på språket, allmängiltiga mönster för hur språksystem utövar inflytande på varandra ur språkets, individens och samhällets synvinkel), lån, kodväxling, diglossi och kodblandning, pidgin- och kreolspråk, språkdöd. Dessutom ger kursen inblick i några teoretiska modeller för språkkontakt och språkförändring. Till grund för denna studie kommer vi att använda ett antal fallstudier av språkkontakt och flerspråkighet i Afrika och Sydasien.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, diskussions- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Examination sker i form av fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014