Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE051
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk (35 s.)
- Björklund Boistrup, Lisa, Assessment discourses in mathematics classrooms: a multimodal social semiotic study, Stockholm, Department of Mathematics and Science Education, Stockholm University, 2010Obligatorisk
- Bansel, Peter m.fl., Bullies, bullying and power in the contexts of schooling, Ingår i: British journal of sociology of education., vol. 30, nr. 1, 2009, s. 59–69Obligatorisk
- Clegg, Sue; McNulty, Katie, The Creation of Learner Identities as Part of Social Inclusion: Gender, Ethnicity and Social Space, Ingår i: International journal of lifelong education., vol. 21, nr. 6, 2002, s. 572–585Obligatorisk
- Stier, Jonas m.fl., Diversity management in preschools using a critical incident approach, Ingår i: Intercultural education, vol. 23:4, 2012, s. 285–296Obligatorisk
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918Obligatorisk (232 s.)
- European Agency for Development in Special Needs Education. (2013). Organisation of provision to support Inclusive Education. Literature review. 86 p., European Agency for Development in Special Needs Education., 2013, Hämtas på:Obligatorisk
- Frithiof, Elisabet, Mening, makt och utbildning: delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning, Växjö, Växjö University Press, 2007Obligatorisk (Kap 4, Delaktighetens villkor i dåtid, s. 35–55. 21 s. Ladda ner från www.diva-portal.org.)
- Gender differences in goal fulfilment and education choices., Skolverket (2008)Obligatorisk (http:/
/ www.skolverket.se/ publikationer?id=1775 118 p.) - Göransson, K., Pedagogical traditions and conditions for inclusive education, Ingår i: Scandinavian journal of disability research., vol. 8, nr. 1, 2006, s. 67–74Obligatorisk
- Cornwall, John; Graham-Matheson, Lynne, Leading on inclusion: dilemmas, debates and new perspectives, 1st ed., London, Routledge, 2012Obligatorisk
- Löfdahl, Annica; Hägglund, Solveig (2007), Spaces of participation in pre-school: Arenas for establishing power orders?: Children & Society, 21(5).Obligatorisk (s. 328–338.)
- Markström, Ann-Marie; Halldén, Gunilla (2009), Children's Strategies for Agency in Preschool.: Children & Society, 23(2).Obligatorisk (S. 112–122.)
- Persson, Bengt; Persson, Elisabeth, Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]Obligatorisk (Hämtad från http:/
/ www.unesco.se/ Bazment/ Unesco/ sv/ Svenska-Unescoradets-arbete/ Bestall-broschyrer.aspx) - SOU 2003:35. Delbetänkande av Carlbeckkommittén. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning.Obligatorisk (Kap 5, s. 45–56; kap. 7–8, s. 77–148; kap. 10–11, s. 157–194. Summa antal sidor: 119 s. Ladda ner från www.sweden.gov.se/
sb/ d/ 219/ a/ 990) - The RoutledgeFalmer reader in inclusive education, New York, Routledge, 2005Obligatorisk
- Sandström, Margareta; Stier, Jonas; Sandberg, Anette, Working with Gender Pedagogics at Fourteen Swedish Preschools, Ingår i: Journal of early childhood research: ECR., vol. 11, 2012, s. 15Obligatorisk
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2017
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012