Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE176
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1: Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp
- Nilsson, Peter m.fl., Human resource development: att utveckla individer, grupper och organisationer, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Kapitel 1 - 5 och 7 - 10)
- Illeris, Knud, Kompetens: [vad, varför, hur], 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Nilsson, Peter, En introduktion till pedagogik i arbetslivet: begrepp - historik - nutid, Umeå, Univ., 2003Obligatorisk
- Om vuxnas studier, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (221 s)
Dessutom tillkommer ca 100 sidor enligt lärares anvisning.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Delkurs 2: Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp
- Gustavsson, Bernt, Vad är kunskap?: en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2002Obligatorisk ((125 s) Nedladdningsbar)
- Marton, Ference, Inlärning och omvärldsuppfattning: en bok om den studerande människan, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (Senaste upplagan från 2016 (116 s))
- Phillips, D. C.; Soltis, Jonas F., Perspektiv på lärande, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (192 s)
- Alsterdal, Lotte, Vad är praktisk kunskap?, Huddinge, Södertörns högskola, 2009Obligatorisk ((valda delar ca 200 s) Nedladdningsbar)
- Säljö, Roger, Lärande och kulturella redskap: om lärprocesser och det kollektiva minnet, 3. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (272 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursledares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Delkurs 3: Behovsanalys och utbildningsdesign, 7,5 hp
- Bolstad, August, Handbok i lärande: hur du lär ut för att andra ska lära in, 2., [oförändrade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Granberg, Otto, Lära eller läras: om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet, 3., uppdaterade och omarb. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (288 s)
- Nilsson, Peter m.fl., Human resource development: att utveckla individer, grupper och organisationer, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Valda delar, ca. 60 s.)
- Larsson, Staffan, Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2013Obligatorisk (243 s)
- Moskowitz, Michael, A Practical Guide to Training and Development: Assess, Design, Deliver, and, John Wiley & Sons, 2008 (Referenslitteratur (Valda delar) Tillgänglig elektroniskt via universitetsbiblioteket)
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Delkurs 4: Utvärdering i teori och praktik, 7,5 hp
- Ejlertsson, Göran, Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik, Fjärde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Obligatorisk
- Körner, Svante; Wahlgren, Lars, Praktisk statistik, 4., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Svensson, Lennart, Lärande utvärdering genom följeforskning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (284 s)
- Sandberg, Bo; Faugert, Sven, Perspektiv på utvärdering, Fjärde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 100 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk