Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE176

Kod
4PE176
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 14 november 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Innehåll

Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
  • Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.
  • Behovsanalys och utbildningsdesign, 7,5 hp.
  • Utvärdering i teori och praktik, 7,5 hp.

Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas olika aspekter av lärande i arbetslivet, såsom t.ex. förutsättningar för, processer och resultat av arbetsplatslärande. 

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp 
  • redogöra för förutsättningar för, processer och resultat av lärande i arbetslivet
  • redogöra för olika perspektiv på kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • diskutera och ge exempel på förutsättningar och hinder för vuxnas studier och för vuxenutbildningens framväxt

Innehåll

  • pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
  • betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande 
  • kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • Human resource development och lärande på arbetsplatsen

Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp

Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv på lärande och kunskap och hur de kan förstås i relation till varandra. Perspektiven ska kunna användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande samt beskriva lärprocesser med utgångspunkt i olika teorier
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap samt ge exempel på hur olika kunskapsformer kan ta sig i uttryck i arbetslivet
  • identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
  • urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet

Innehåll

  • perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
  • olika kunskapsformer
  • lärande i arbetslivet
  • värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet

Behovsanalys och utbildningsdesign 7.5 hp

Kursen syftar till att utveckla kunskaper om hur olika behov av kompetensutveckling kan identifieras i en organisation och undervisningsinsatser planeras. Här ingår t.ex. kunskaper om olika undervisningsmetoder samt hur utbildningsmål konstrueras. I kursen behandlas generella pedagogiska perspektiv och processer av betydelse för vuxnas lärande och lärande i arbetslivet. Särskilt fokus ligger på planering och genomförande av utbildning och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Kursen innehåller konkreta fall och övningar i att genomföra muntliga presentationer.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
  • identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka planering och genomförande av kompetensutveckling
  • föreslå strategier för behovsinventering
  • formulera mål för undervisning
  • planera och genomföra egna presentationer

Innehåll

  • inventering av utbildningsbehov, utbildningsplanering och konstruktion av utbildningsmål
  • Casemetodik
  • planering och genomförande av praktiska presentationsövningar.

Utvärdering i teori och praktik 7.5 hp

I kursen behandlas teoretiska och praktiska perspektiv på utvärdering av kompetensutveckling och utbildning. Här berörs olika perspektiv på utvärdering, utvärderingars syfte, utvärderarens roll, mm. Inom kursen genomförs konkreta uppgifter som består i att planera, genomföra och redovisa en utvärdering. Då enkät är en vanligt förekommande datainsamlingsmetod behandlas specifikt enkäter och deskriptiv statistik.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser
  • redogöra för definitioner av centrala begrepp
  • utifrån ett givet fall föreslå och motivera ett lämpligt upplägg av en utvärdering
  • konstruera en enkät för utvärderingsändamål
  • med datorstöd sammanställa och redovisa resultat av en enkätundersökning
  • beskriva och analysera data med deskriptiv statistik

Innehåll

  • olika perspektiv och ansatser inom området utvärdering.
  • planering och genomförande av enkätundersökning.
  • grundläggande deskriptiv statistik.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, grupparbeten och seminarier. Seminarier, workshops och grupparbeten är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig presentation.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin