Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A
Kursplan, Grundnivå, 4PE176
- Kod
- 4PE176
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 2 december 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat-, magister och masterexamen eller utgöra biområde i kandidat-, magister- och masterexamen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:
- Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
- Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.
- Behovsanalys och utbildningsdesign, 7,5 hp.
- Utvärdering i teori och praktik, 7,5 hp.
Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp
Vad har pedagogik med arbetslivet att göra? Vad menas med ett livslångt lärande? Vad innebär det att vara anställningsbar? Kursen syftar till att ge en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas olika aspekter av lärande i arbetslivet, såsom t.ex. förutsättningar för, processer och resultat av arbetsplatslärande. Kursen tar även upp hur förändringar i arbetslivet påverkar behoven av kompetensutveckling och kraven på anställningsbarhet.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp
- redogöra för förutsättningar för, processer och resultat av lärande i arbetslivet
- identifiera relationer mellan förändringar i arbetslivet, vuxnas studier och anställningsbarhet
Innehåll
- Pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
- Betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande och anställningsbarhet
- Human resource development och lärande på arbetsplatsen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp
Hur går lärande till? Vad är kunskap? Är en viss sorts kunskap mer värd än andra? Kursen ska ge studenterna en grundläggande förståelse för olika teoretiska perspektiv på lärande, kunskap och kompetens samt hur dessa har växt fram i relation till varandra. Perspektiven ska sedan inom ramen för kursen användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap
- identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika perspektiv
- urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet
Innehåll
- Perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
- Lärande och socialisation i arbetslivet
- Värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Behovsanalys och utbildningsdesign 7.5 hp
Hur tar man reda på vilka behov av kompetensutveckling som finns i en organisation? Vad behöver man tänka på när man planerar och genomför en presentation? Kursen behandlar konkreta uppgifter inom planering och genomförande av utbildningsinsatser: behovsinventering, konstruktion av utbildningsmål och val av undervisningsmetoder.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
- identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka planering och genomförande av kompetensutveckling
- föreslå strategier för behovsinventering
- formulera mål för undervisning
- planera och genomföra egna presentationer
Innehåll
- Inventering av utbildningsbehov, utbildningsplanering och konstruktion av utbildningsmål.
- Planering och genomförande av praktiska presentationsövningar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, Case och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Utvärdering i teori och praktik 7.5 hp
Vad är utvärdering? Vad kan man vinna eller förlora på att utvärdera en verksamhet? Hur gör man en enkät? Kursen behandlar utvärdering av utbildning. Här berörs olika perspektiv på utvärdering, utvärderingars syfte, utvärderarens roll, mm. Inom kursen genomförs konkreta uppgifter som består i att planera, genomföra och redovisa en utvärdering. Då enkät är en vanligt förekommande datainsamlingsmetod behandlas specifikt enkäter och deskriptiv statistik.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser
- redogöra för definitioner av centrala begrepp
- utifrån ett givet fall föreslå och motivera ett lämpligt upplägg av en utvärdering
- konstruera en enkät för utvärderingsändamål
- med datorstöd sammanställa och redovisa resultat av en enkätundersökning.
- beskriva och analysera data med deskriptiv statistik
Innehåll
- Olika perspektiv och ansatser inom området utvärdering.
- Planering och genomförande av enkätundersökning.
- Grundläggande deskriptiv statistik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018