Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE176

Kod
4PE176
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 juni 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat-, magister och masterexamen eller utgöra biområde i kandidat-, magister- och masterexamen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Innehåll

Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
  • Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.
  • Behovsanalys och utbildningsdesign, 7,5 hp.
  • Utvärdering i teori och praktik, 7,5 hp.

Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas olika aspekter av lärande i arbetslivet, såsom t.ex. förutsättningar för, processer och resultat av arbetsplatslärande. 

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp 
  • redogöra för förutsättningar för, processer och resultat av lärande i arbetslivet
  • redogöra för olika perspektiv på kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • diskutera och ge exempel på förutsättningar och hinder för vuxnas studier och för vuxenutbildningens framväxt

Innehåll

  • pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
  • betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande 
  • kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • Human resource development och lärande på arbetsplatsen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp

Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv på lärande och kunskap och hur de kan förstås i relation till varandra. Perspektiven ska kunna användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande samt beskriva lärprocesser med utgångspunkt i olika teorier
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap samt ge exempel på hur olika kunskapsformer kan ta sig i uttryck i arbetslivet
  • identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
  • urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet

Innehåll

  • perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
  • olika kunskapsformer
  • lärande i arbetslivet
  • värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Behovsanalys och utbildningsdesign 7.5 hp

Kursen syftar till att utveckla kunskaper om hur olika behov av kompetensutveckling kan identifieras i en organisation och undervisningsinsatser planeras. Här ingår t.ex. kunskaper om olika undervisningsmetoder samt hur utbildningsmål konstrueras. I kursen behandlas generella pedagogiska perspektiv och processer av betydelse för vuxnas lärande och lärande i arbetslivet. Särskilt fokus ligger på planering och genomförande av utbildning och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Kursen innehåller konkreta fall och övningar i att genomföra muntliga presentationer.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
  • identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka planering och genomförande av kompetensutveckling
  • föreslå strategier för behovsinventering
  • formulera mål för undervisning
  • planera och genomföra egna presentationer

Innehåll

  • inventering av utbildningsbehov, utbildningsplanering och konstruktion av utbildningsmål
  • Casemetodik
  • planering och genomförande av praktiska presentationsövningar.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Utvärdering i teori och praktik 7.5 hp

I kursen behandlas teoretiska och praktiska perspektiv på utvärdering av kompetensutveckling och utbildning. Här berörs olika perspektiv på utvärdering, utvärderingars syfte, utvärderarens roll, mm. Inom kursen genomförs konkreta uppgifter som består i att planera, genomföra och redovisa en utvärdering. Då enkät är en vanligt förekommande datainsamlingsmetod behandlas specifikt enkäter och deskriptiv statistik.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser
  • redogöra för definitioner av centrala begrepp
  • utifrån ett givet fall föreslå och motivera ett lämpligt upplägg av en utvärdering
  • konstruera en enkät för utvärderingsändamål
  • med datorstöd sammanställa och redovisa resultat av en enkätundersökning
  • beskriva och analysera data med deskriptiv statistik

Innehåll

  • olika perspektiv och ansatser inom området utvärdering.
  • planering och genomförande av enkätundersökning.
  • grundläggande deskriptiv statistik.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin