Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A
Kursplan, Grundnivå, 4PE176
- Kod
- 4PE176
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 juni 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat-, magister och masterexamen eller utgöra biområde i kandidat-, magister- och masterexamen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:
- Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
- Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.
- Behovsanalys och utbildningsdesign, 7,5 hp.
- Utvärdering i teori och praktik, 7,5 hp.
Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp
Kursen syftar till att ge en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas olika aspekter av lärande i arbetslivet, såsom t.ex. förutsättningar för, processer och resultat av arbetsplatslärande.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp
- redogöra för förutsättningar för, processer och resultat av lärande i arbetslivet
- redogöra för olika perspektiv på kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
- diskutera och ge exempel på förutsättningar och hinder för vuxnas studier och för vuxenutbildningens framväxt
Innehåll
- pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
- betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande
- kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
- Human resource development och lärande på arbetsplatsen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp
Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv på lärande och kunskap och hur de kan förstås i relation till varandra. Perspektiven ska kunna användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande samt beskriva lärprocesser med utgångspunkt i olika teorier
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap samt ge exempel på hur olika kunskapsformer kan ta sig i uttryck i arbetslivet
- identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
- urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet
Innehåll
- perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
- olika kunskapsformer
- lärande i arbetslivet
- värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Behovsanalys och utbildningsdesign 7.5 hp
Kursen syftar till att utveckla kunskaper om hur olika behov av kompetensutveckling kan identifieras i en organisation och undervisningsinsatser planeras. Här ingår t.ex. kunskaper om olika undervisningsmetoder samt hur utbildningsmål konstrueras. I kursen behandlas generella pedagogiska perspektiv och processer av betydelse för vuxnas lärande och lärande i arbetslivet. Särskilt fokus ligger på planering och genomförande av utbildning och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Kursen innehåller konkreta fall och övningar i att genomföra muntliga presentationer.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
- identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka planering och genomförande av kompetensutveckling
- föreslå strategier för behovsinventering
- formulera mål för undervisning
- planera och genomföra egna presentationer
Innehåll
- inventering av utbildningsbehov, utbildningsplanering och konstruktion av utbildningsmål
- Casemetodik
- planering och genomförande av praktiska presentationsövningar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Utvärdering i teori och praktik 7.5 hp
I kursen behandlas teoretiska och praktiska perspektiv på utvärdering av kompetensutveckling och utbildning. Här berörs olika perspektiv på utvärdering, utvärderingars syfte, utvärderarens roll, mm. Inom kursen genomförs konkreta uppgifter som består i att planera, genomföra och redovisa en utvärdering. Då enkät är en vanligt förekommande datainsamlingsmetod behandlas specifikt enkäter och deskriptiv statistik.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser
- redogöra för definitioner av centrala begrepp
- utifrån ett givet fall föreslå och motivera ett lämpligt upplägg av en utvärdering
- konstruera en enkät för utvärderingsändamål
- med datorstöd sammanställa och redovisa resultat av en enkätundersökning
- beskriva och analysera data med deskriptiv statistik
Innehåll
- olika perspektiv och ansatser inom området utvärdering.
- planering och genomförande av enkätundersökning.
- grundläggande deskriptiv statistik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och praktiska övningar.
Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018