Forskningscirklar

Grupparbete

Forskningscirkeln är en form för lärande på en praktiknära nivå där en grupp deltagare, t.ex. lärare eller skolledare, själva formulerar ett problem utifrån utmaningar som de möter i sin vardag. Detta beforskas sedan med hjälp av en forskare från universitetet. Utgångspunkten är att en pågående dialog mellan forskare och yrkesverksamma kan lägga grunden för utveckling av den egna praktiken - hos båda parter. Metoden har praktiserats på olika håll i Sverige och inom olika ämnesområden.

FoSam har lång erfarenhet av att arrangera forskningscirklar som utvecklar skolans och förskolans praktik. Våra projekt har behandlat frågor som särskilt begåvade elever, lärande för hållbar utveckling, pedagogiskt ledarskap och skolsegregation.

2023/24 har vi genomfört två cirklar, en för förskolan och en för grundskolan och gymnasiet. De har båda haft syftet att stärka förstelärare i sin uppgift att leda kollegor genom utvecklingsprocesser med fokus på en bättre undervisning. Totalt deltog24 lärare och förskollärare från våra åtta medlemskommuner. Forskningscirkelledare var Jörgen Mattlar, lektor i didaktik på EDU. Resultatet av cirklarna presenterades den 4 juni på Campus Blåsenhus.

Hösten 2024 inleds ytterligare fyra forskningscirklar.

Kontakta oss om du befinner dig i skolans verksamhet och är intresserad av att initiera eller delta i en forskningscirkel. Likaså så om du är forskare och vill arbeta i nära samverkan med skolans profession.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin