Forskningscirklar

Forskningscirkeln är en form för lärande på en praktiknära nivå där en grupp deltagare, t.ex. lärare eller skolledare, själva formulerar ett problem utifrån utmaningar som de möter i sin vardag. Detta beforskas sedan med hjälp av en forskare från universitetet. Utgångspunkten är att en pågående dialog mellan forskare och yrkesverksamma kan lägga grunden för utveckling av den egna praktiken - hos båda parter. Metoden har praktiserats på olika håll i Sverige och inom olika ämnesområden.
Forum för skolsamverkan (FoSam) har lång erfarenhet av att arrangera forskningscirklar som utvecklar skolans och förskolans praktik. Våra projekt har behandlat frågor som särskilt begåvade elever, lärande för hållbar utveckling, pedagogiskt ledarskap och skolsegregation.
Forskningscirklar 2024
Hösten 2024 inleds fyra forskningscirklar med olika ämnesinriktningar. Deltagarna är förstelärare och utvecklingsansvariga förskollärare från FoSam:s medlemskommuner.
Forskningscirkel om grupprocesser
Cirkeln riktar sig bl.a. till förstelärare och förskollärare/lärare med särskilt ansvar att leda kollegor i utvecklingsprocesser. Vad är grupprocesser och hur påverkar gruppen vår bild av andra och oss själva? Vad är det som gör att vi trivs i en arbetsgrupp?
Forskningscirkelledare: Gunilla Carstensen, lektor, Uppsala universitet
Forskningscirkel om hållbarhet som existentiell, politiskt och emotionell utmaning i undervisning
En cirkel med fokus på utbildning för hållbar utveckling och undervisning om klimatförändringar med ett fokus på kontroversiella hållbarhetsfrågor, emotioner och politiska aspekter av undervisning.
Forskningscirkelledare: Stefan Bengtsson, lektor, Uppsala universitet
Forskningscirkel om läromedelsbruk
Deltagarna fördjupar sig i hur läromedelsanvändningen ser ut och hur vi kan skapa kunskap om läromedelsbruk för att optimera lärandet.
Forskningscirkelledare: Jörgen Mattlar, lektor, Uppsala universitet
Forskningscirkel om litteraturhistoriedidaktik med fokus på äldre texters plats i litteraturundervisningen
Forskningscirkelledare: Jonas Johansson, adjunkt, Uppsala universitet
Forskningscirklar om kollegialt ledarskap
2023/VT24 genomfördes två cirklar, en för förskolan och en för grundskolan och gymnasiet. De hade båda syftet att stärka förstelärare i sin uppgift att leda kollegor genom utvecklingsprocesser med fokus på en bättre undervisning.

Kontakta oss om du befinner dig i skolans verksamhet och är intresserad av att initiera eller delta i en forskningscirkel. Likaså så om du är forskare och vill arbeta i nära samverkan med skolans profession.