SkolledarAkademin

Kollegor i rörelse

SkolledarAkademin är en regional mötesplats för skolledare som bedrivs i samverkan mellan Uppsala universitet och FoSam:s åtta medlemskommuner. Ledamöterna är erfarna rektorer från alla skolformer.

SkolledarAkademin är en arena för samtal och forskningsbaserad utveckling av det pedagogiska ledarskapet. Akademins rektorer arbetar med utvalda, verksamhetsnära områden som fördjupas och utmanas på regelbundna träffar. Gruppen leds av en forskare: Katina Thelin, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

SkolledarAkademin är ett samarbete mellan FoSam och Uppsala universitets rektors- och masterutbildning med inriktning mot pedagogiskt ledarskap. Mötesplatsen fyller en viktig funktion när det gäller att utveckla skolans verksamhet liksom rektors- och masterutbildningen.

Alla FoSam-kommuner deltar, vilket är särskilt värdefullt då Akademin kan fungera som ett forum för erfarenhetsutbyte mellan rektorer i regionen. Invalda ledamöter ska i sin respektive kommun skapa ett fora där Akademins diskussioner kan föras vidare till rektorskollegor och bidra till utveckling i hela kommunen.

Skolledarakademins rapportserie

Efter varje fokusområde som SkolledarAkademin har avslutat skrivs en gemensam sammanfattande rapport. I rapporten beskrivs hur arbetet med fokusområdet har tagit form och kan förhoppningsvis utgöra ett underlag för fortsatta samtal i andra fora. Intentionen är att sprida SkolledarAkademins arbete vidare till FoSams kommuner och andra intresserade.

SkolledarAkademin Rapport nr 1 Leda för ökad likvärdighet Pdf, 541 kB.

SkolledarAkademin Rapport nr 2 Pedagogiskt ledarskap Pdf, 620 kB.

SkolledarAkademin Rapport nr 3 Att förändra en skolkultur Pdf, 18 kB.


FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin