Utbildningar inom professionsprogrammet

Det nya nationella professionsprogrammet trädde i kraft den 1 september 2025 och är en statlig satsning för att ge förskollärare, lärare och rektorer möjlighet till livslång, kvalitetssäkrad kompetensutveckling. Programmet består av en nationell struktur för kompetensutveckling och ett nationellt meriteringssystem, som syftar till att förbättra undervisningen, stärka professionernas attraktionskraft och bidra till en mer likvärdig utbildning för alla barn och elever.

Våra utbildningar inom programmet utvecklas kontinuerligt.

Glada barn på förskola

Kurser

Målgrupp: Förskollärare som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare samt rektorer/biträdande rektorer

Kursen berör det systematiska kvalitetsarbetet utifrån ansvarsfrågor, teoretiska perspektiv, etik och demokrati i förhållande till förskolans uppdrag att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Kursen är processinriktad vilket innebär att den tar avstamp i kursplan och mål och inom dessa ramar utvecklas kontinuerligt i mötet mellan lärare och deltagare. Dessa områden kommer att diskuteras och problematiseras i föreläsningar och seminarier.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse

Kursplan och litteraturlista

Målgrupp: Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal

Kursen behandlar teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet. I kursen analyserar, reflekterar och kritiskt granskar deltagarna sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten. Kursen omfattar arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse.

Kursplan och litteraturlista

Kognitionsvetenskap för ämneslärare handlar om hur vi kan förbättra undervisning och lärande i förhållande till hur elever tänker och lär sig.

Kursen är skräddarsydd för dig som är högstadie- eller gymnasielärare inom samhällsvetenskapliga ämnen, svenska och språk på högstadiet eller gymnasiet.

Kursen är på avancerad nivå och ges av Uppsala universitet på uppdrag av Skolverket.

För mer information och anmälan

Syfte med kursen är att stärka deltagarnas färdigheter att hantera och förebygga konflikter i skolan samt utöva ett tryggt, tydligt och demokratiskt ledarskap i klassrummet. Kursen syftar till att öka deltagarnas kunskaper om konflikter i skolan, samt teorier och modeller inom konflikthantering.

Vidare ska kursen stärka deltagarnas förmåga att förstå och hantera konflikter. Kursen ska också inspirera till kollegialt samarbete samt stärka och utveckla kollegiala processer gällande konflikter och konflikthantering.

Målgrupp

Kursen riktar sig till behöriga och obehöriga lärare inom grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola eller komvux. För att erbjudas plats på kursen ska deltagaren ha en anställning och under innevarande läsår vara verksam som lärare.

Det ska ges möjlighet att delta i kursen utan att erhålla högskolepoäng. Deltagare som inte genomför skriftliga examinationsmoment men fullföljer kursen med aktiv närvaro ska kunna erhålla kursintyg.

Rektor/Skolledning ska ges möjlighet att delta tillsammans med lärare.

Kursen ges på uppdrag av Skolverket av Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala Universitet.

Utbildningsform

Kursen är kommunförlagd. Antalet deltagare per kurs är flexibelt och görs upp mellan den huvudman som önskat kursen och lärosätet.

Kursens innehåll

Länk till intresseanmälan

Länk till mer information på Skolverket.se

Målgrupp: Rektorer och biträdande rektorer

I kursen behandlas rektorns ansvar för att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet. Vidare behandlas teorier om organisation och ledarskap i relation till innehållet i förskolans styrdokument, maktstrukturer och värdefrågor. Kursen belyser också relationen mellan förskollärares respektive arbetslagets ansvar samt rektorns roll i förhållande till denna ansvarsfördelning. Kursen riktar sig till rektor eller biträdande rektor i förskolan.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse.

Kursplan och litteraturlista

Målgrupp: Förskollärare, anställda i förskolan, som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller förskollärarlegitimation.

Syftet med kursen är att ge en vidgad och fördjupad kunskap om undervisning och lärande i matematik i förskolan och att ge deltagarna tilltro till den egna förmågan att undervisa i matematik. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter med matematikinnehåll med den egna barngruppen. Aktiviteterna diskuteras och reflekteras över i relation till litteratur och aktuell forskning om hur barns lärande inom matematik kan stödjas, utvecklas, stimuleras och utmanas. Kursdeltagarna får också övning i att analysera och reflektera över valda didaktiska ställningstaganden i matematikundervisningen utifrån mötet med både individuella barn och i barngruppen.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse.

Kursplan och litteraturlista

Målgrupp: Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal

Kursen ger inblick och verktyg för att kunna relatera fenomen, händelser och skeenden i barnens omgivning till tekniska och naturvetenskapliga förklaringar i undervisningen. I kursen behandlas några av naturens olika kretslopp med utgångspunkt i förskolans närmiljö för att synliggöra människans och naturens ömsesidiga beroende. I kursen ingår att utforska teknik i vardagen genom att undersöka hur olika lösningar fungerar och används, pedagogerna tittar på att tillämpa tekniska principer i eget skapande för att få ytterligare förståelse för hur tekniken fungerar.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse.

Kursplan och litteraturlista

Målgrupp: Förskollärare som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare samt rektorer/biträdande rektorer

I kursen Undervisning i förskolan kommer du att få möta ett innehåll som berör undervisning utifrån olika perspektiv och teoretiska utgångspunkter. Vidare kommer relationen mellan utbildning, undervisning och lärande samt förskollärarens praxisteori samt ledarskap bearbetas. Dessa områden kommer att diskuteras och problematiseras i föreläsningar och seminarier.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse.

Kursplan och litteraturlista

Målgrupp: Förskollärare som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare

Syftet med kursen är att utveckla förskollärares specialpedagogiska kompetens och kunskaper inom språk-, matematik- och kommunikationsutveckling i förskolan. Kursen belyser specialpedagogiska perspektiv och begreppen normalitet i förhållande till delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet. Vidare behandlas möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns tal-, språk-, och kommunikationsutveckling samt matematisk utveckling.

Läs mer om kommunförlagda förskolekurser och hur du anmäler ditt intresse.

Kursplan och litteraturlista

VAK-kurser (Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning)

VAK-kurserna ges från och med VT 2026 och är sökbara från 15 oktober till 13 november. Utbildningarna är campusförlagda med vissa distansinslag och motsvarar fem heldagar i Uppsala på kvartsfart.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin