Ämneslärarrådet
Informationen nedan är hämtad från arbetsordningen för vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.
Blivande ämneslärare i tekniska och naturvetenskapliga ämnen behöver ett särskilt stöd. Dessa studenter är ofta få och behöver få en förbättrad grupp- och tillhörighetskänsla vid samläsning etc. Dialogen med den utbildningsvetenskapliga delen av ämneslärarnas utbildning behöver också säkerställas, t.ex. avseende studievägledning och ömsesidig kunskap om respektive vetenskapsområde.
Uppgifter
- tillstyrka utbildnings-/studieplaner
- diskutera kursutvärderingar
- granska kursplaneändringar
- diskutera kvalitetshöjande åtgärder relevanta för ämneslärarutbildningen.
Sammansättning
En lärarrepresentant samt en studievägledare från vardera teknik, biologi, data-vetenskap, fysik, kemi och matematik; studievägledare för ämneslärare vid fakulteten för utbildningsvetenskaper, en studievägledare från enheten för studentservice. Två studentrepresentanter ingår i ämneslärarrådet. Utbildningsledare från fakulteten för utbildningsvetenskaper deltar vid behov. Ordföranden i ämneslärarrådet bjuds in till Samordningskommittén för naturvetenskapliga utbildningar på grundnivå.
Lärarrepresentanter utses av prodekan för utbildning på förslag från respektive ämneskoordinator.
Ämneslärarrådet utser inom sig ordförande bland de fem lärarrepresentanterna.
Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.
Ledamöter
- Veronica Crispin Quinonez, lärarrepresentant matematik
- Mats Daniels, lärarrepresentant datavetenskap
- Bor Gregorcic, lärarrepresentant fysik
- Anders Thapper, lärarrepresentant kemi
- Ronny Alexandersson, lärarrepresentant biologi (ordförande)
- Kjell Staffas, lärarrepresentant teknik
(Utsedda för 2024-01-01 – 2026-12-31)
Kanslistöd är Melinda Alfredéen